Amazon – 5 gode råd til at minimere risiko for krænkelser

Det forlyder, at ehandelsgiganten, Amazon, er i fuld gang med forberedelserne til en nordisk afdeling med center i Sverige. På samme vis som Amazon øjner et potentielt marked i Skandinavien, kan danske virksomheder også se frem til, at platformens renommé og indflydelse parallelt kan skabe en ny salgskanal og dermed et nyt marked for skandinaviske forbrugere.

Hos Patrade oplever vi i højere grad end nogensinde, at når virksomheder overser markeder, så er andre aktører mere end villige til at indtræde i stedet. Det dikterer traditionel konkurrencetænkning selvfølgelig, men i en digital, globaliseret verden, hvor salg afgøres af søgerangeringer, og indgangsbarrierer næsten ikke eksisterer, er det ikke bare konkurrenter, som danske virksomheder bør frygte.

Kopister, svindlere og sågar uvidende sælgere, der er tilbøjelige til at blive fristet af et pænt varemærke med høj søgeordsværdi, kan få frit spil og hurtigt opnå høje rangeringer i ehandelsportalers algoritmer ved blot at være til stede først. De kan så let som ingenting finde en fabrikant til deres kopier på den kinesiske B2B-platform, Alibaba, og sælge dem videre til forbrugere på Amazon – nogle gange endda uden på noget tidspunkt at have haft varerne i hænderne selv.

Det kan derfor virke uoverskueligt at helgardere sig, men vores spørgsmål til virksomhederne er så: Hvis Amazon og andre ehandelsplatforme er så tilpas lette at agere på for en doven snylter, hvad stopper så jer?

Innovative virksomheder har deres varemærker som fordel. Lider I under succesfulde kopister, så har I overset en forretningsmulighed. Men løbet er ikke kørt. Vores følgende fem råd har vist sig at være simple, men effektive våben imod krænkelser:

  1. Vær til stede på samtlige profitable markeder enten på egen hånd eller igennem forhandlere. Adskillige platforme giver rettighedsindehavere værktøjer til at styrke deres forretninger såsom Amazons Brand Registry, hvorigennem der kan skabes reklamesider og forbedrede håndhævelsesmuligheder.
  2. Opnå relevante rettigheder i især EU og Kina, f.eks. varemærker til håndhævelse over for misbrug af søgeord, og eventuelt den ofte oversete, men billige og stærke designrettighed til håndhævelse over for kopier.
  3. Udøv effektiv og dokumenterbar prisstyring, så krænkelser kan identificeres fra originale varer.
  4. Stil krav til distributører om at bruge jeres markedsføringsmateriale, herunder varemærker og billedmateriale – også for at kunne identificere krænkelser, men mest af alt for at indarbejde jeres brand hos forbrugere og skabe tillid.
  5. Anvend og samarbejd med en specialiseret jurist med kendskab til jeres produkter, der kan få krænkelser fjernet fra ehandelsplatforme for at få jeres produkter til tops i søgerangeringer.

 

Er I ikke selv til stede på et potentielt marked, udfylder kopisterne gerne hullerne for jer, men der findes effektive redskaber til at forebygge eller bekæmpe disse problemstillinger. Hos Patrade har vi et team af specialister til at rådgive om online håndhævelse.

Ønsker I at høre mere, kan partner og varemærkejurist, Charlotte Boddum, kontaktes på crb@patrade.dk eller 9879 5006 for en uforpligtende gennemgang af jeres muligheder og for rådgivning om, hvordan I bedst er på forkant.