Anvender jeres virksomhed influencers i markedsføringen?

Virksomheder anvender i stigende grad influencers i deres markedsføring. Men som medierne for nylig har haft fokus på, omtaler mange influencers dog virksomheders produkter eller ydelser i strid med markedsføringslovens regler om skjult reklame. Men dette er ikke alene influencers brøde - virksomheden bag samarbejdet kan også få ansvaret for influencerens manglende reklamemarkering.

Det er derfor ikke kun influencerne, der bør sætte sig grundigt ind i reglerne om skjult reklame.

For at overholde reglerne er det vigtigt, at brugerne af mediet tydeligt kan se, at der er tale om reklame.

De specifikke krav, til hvordan opslag skal markeres, afhænger af en række faktorer. For eksempel har det stor betydning, om reklamen henvender sig til børn og unge.

Spillerummet, for hvornår en reklame er tilstrækkeligt markeret som ”reklame”, er desuden ikke stort. Det er eksempelvis ikke tilstrækkeligt, at influenceren blot oplyser, at et opslag er lavet ”i samarbejde med” en bestemt virksomhed. Opslag skal også markeres, hvis virksomheden blot har givet en gave, uden at forpligte influenceren til at omtale det pågældende produkt.

Vi anbefaler, at virksomheder får udarbejdet et sæt standardvilkår, der regulerer, hvorledes opslag, der indeholder omtale af virksomhedens produkter, skal markeres. Hermed opnår virksomheden dokumentation for, at influenceren er vejledt korrekt.

Hvis du har spørgsmål og eller ønsker rådgivning i forbindelse med ovenstående, så kontakt advokat Mette Flink Sørensen eller advokatfuldmægtig Marie Lykke Kristiansen.