Bekæmp krænkelser på shoppingportaler

Antallet af krænkelser af immaterielle rettigheder er gennem de seneste år steget kraftigt på internettets shoppingportaler, hvor også flere danske virksomheder oplever, at udenlandske aktører kopierer og misbruger deres navn eller produkter. Men mange danske virksomheder kender slet ikke til krænkelserne, og en hurtig søgning på ens egen virksomhed og produkter kan give uventede resultater.

Charlotte Boddum, der er partner og varemærkejurist i Patrade, peger på, at stigningen inden for den type krænkelser stiller øgede krav til håndhævelse af virksomhedens immaterielle rettigheder, hvis man vil undgå tab på såvel brand som bundlinje.

”Udfordringen for de fleste virksomheder er, at henvendelse til krænkerne ofte kun kan ske gennem de pågældende shoppingportaler og deres helt individuelt fastsatte fremgangsmåder,” siger Charlotte Boddum.

Patrade har derfor udviklet nogle faste klageprocedurer, der rettes mod shoppingportalerne.

”Når vi henvender os, vil der typisk ske det, at shoppingportalerne sender en advarsel afsted til krænkerne, og det resulterer i, at det krænkende produkt eller den krænkende annonce fjernes fra portalen inden for få dage. Sker der så gentagne krænkelser og dermed gentagne klager, vil shoppingportalerne fjerne annoncerne og forhindre krænkerne i at fortsætte annonceringen fremover,” fortæller Charlotte Boddum.

Når Patrades indsats således resulterer i, at det krænkende indhold bliver fjernet, er der i mange tilfælde en tillægsgevinst. Nemlig den, at man får kendskab til de professionelle krænkere – eksempelvis producenter af kopivarer. Ved at håndhæve rettigheder online er der altså god mulighed for at optrævle de netværk, der står bag kopivarer mv., hvorefter der kan foretages yderligere foranstaltninger direkte over for producenten og andre involverede.

”Hvis man ønsker en effektiv bekæmpelse af krænkelser på internettets shoppingportaler, bør man foretage undersøgelser med faste mellemrum - eksempelvis hver måned eller hvert kvartal. Kun derved kan krænkende annoncer og produkter blive fjernet hurtigst muligt,” fastslår Charlotte Boddum.

Med en succesrate på over 95 pct. er Patrade specialister i at fjerne krænkende annoncer på online shoppingportaler. Prismæssigt kan Patrade gøre det for kr. 3.500, hvis der er tale om en enkelt annonce, mens der kan opnås store besparelser ved flere annoncer på samme portal. Med vores effektive procedurer kan vi fjerne annoncerne inden for 5-10 arbejdsdage på de største internationale shoppingportaler som fx eBay.com, Alibaba.com og Amazon.com, men vi samarbejder med langt flere portaler.