En urokkelig myte om Facebook

Selv om mange er overbevist om, at der hersker anarkistiske tilstande på de sociale medier, når det gælder Lov om Ophavsret, så er det faktisk ikke tilfældet. Både medier som Facebook og LinkedIn overholder den danske Lov om Ophavsret.

I øjeblikket florerer der en form for ”bekendtgørelse”, som mange vælger at kopiere og opdatere på deres side, da de tror, at det beskytter dem mod misbrug fra Facebook og andre sociale medier. Men den type ”bekendtgørelser” er med til at skabe stor usikkerhed og myter om, at Facebook og andre sociale medier kan finde på at gøre, hvad som helst med fx deres billeder, tegninger og tekster.

”Når vi forsøger at aflive den sejlivede myte, vil nogle måske tro, at vi har et samarbejde med Facebook. Det er ikke tilfældet, men vi har mange henvendelser fra kunder og enkeltpersoner, der er usikre på deres egne og andres rettigheder, når de bruger de sociale medier,” siger Eva Aaen Skovbo, der er partner og advokat i Patrade Legal.

Hun fastslår, at man selv ”sidder selv i sadlen” i relation til, hvad man vil dele på  Facebook. HVIS man i sine privatindstillinger eller applikationsindstillinger angiver, at man
skal kunne dele opslag, og at alle skal kunne se ens opslag, giver man Facebook en midlertidig licens til at kunne gøre dette. Det er simpelthen nødvendigt for at få teknikken til at fungere. Men der er ikke tale om, at Facebook bruger disse opslag i ekstern sammenhæng.

”Facebook eller andre sociale medier vil fx ikke kunne udgive en bog med ”De sjoveste billeder og citater”. Det ville være i strid med deres politik og med Lov om Ophavsret, hvis de ikke på forhånd havde indhentet tilladelse til det. Og der er endnu ingen eksempler på, at Facebook har bedt brugerne om at overlade personlige ophavsrettigheder til Facebook. Enhver der uploader materiale til Facebook eller andre sociale medier, ejer selv rettighederne hertil, men det er klart, at det vil blive delt med andre brugere, idet deling er en del af de sociale mediers vilkår og grundlag,” fortæller Eva Aaen Skovbo, der mener, at reglerne i virkeligheden kan udtrykkes ret enkelt:

Når man uploader billeder og skriver tekst på de sociale medier, accepterer man, at andre kan dele disse. Det betyder, at ens venner eller alle (hvis man har en offentlig profil) kan dele disse. Det betyder derimod ikke, at andre må kommercialisere indholdet – dvs. anvende ens billeder eller tekst uden for de sociale medier til andre formål – fx udgive bøger med gode citater eller gode billeder. En virksomhed må fx heller ikke bruge dens venners billeder kommercielt med mindre der foreligger et samtykke.

Yderligere oplysninger: Advokat Eva Aaen Skovbo, mobil 28 59 19 50

En urokkelig myte om Facebook.pdf