Har du en idé i maven?

Spørgsmålet blev stillet mange gange i løbet af ”Byggeri 2018”-messen – og med god grund. Mange mennesker har nemlig en lille idé i maven. Nogle nøjes med at tænke på den, hvor andre gerne vil bringe idéen ud i livet.

”Jeg kan med sikkerhed sige, at I ikke opfylder kravene for at kunne få en stand på messen”, var en af de første kommentar jeg fik, da jeg kontaktede brancheforeningen Danske Byggecentre, hurtigt efterfulgt af ”hvad er det lige for et produkt, I sælger?” Efter en lidt længere dialog med sektorchefen for Danske Byggecentre, fik jeg tydeliggjort, at Patrade A/S er en IPR-rådgivningsvirksomhed, der har meget at byde ind med på ”Byggeri 2018”-messen. Det var tydeligt ud fra udstillerlisten, at flere af Patrades kunder var med som udstillere på messen, så det ville være nærliggende for os at kunne tilbyde disse eksisterende kunder face-to-face-kontakt og onsite-rådgivning. Det ville også være en vigtig parameter at være i øjenhøjde med andre, måske kommende kunder, for at kunne besvare spørgsmål, som ellers ikke ville blive stillet. Efter en tænkepause hos Danske Byggecentre på ca. 3 uger, fik vi lov til at deltage som udstiller.

Så kom dagen for messestart. Vi mødte op og var klar til spørgsmål. De første messedeltagere var begyndt at komme forbi vores stand. Ikke ind, men forbi! Deres blikke søgte spørgende efter et produkt – en ting de kunne sætte os i forbindelse med, men uden held. Hvis man ikke før har haft brug for en IPR-virksomhed, er det ikke sikkert, at man ved, hvad sådan nogle konsulenter kan tilbyde. Men det fik vi heldigvis lavet om på. En ændring af taktik. Vi havde fået lavet nogle fine foldere, og på forsiden stod der: ”Har du en idé i maven?”. Med folderen i hånden spurgte vi en stor del af de besøgende, om de havde én – altså idé i maven.

Der begyndte at tegne sig et mønster i de svar, vi fik fra de forskellige grupper af besøgende. Var det en større gruppe med yngre besøgende, tog det lidt længere tid at nå ind til det faktum, at de måske alligevel havde en god idé. Kunne jeg spore lidt ”tabu” omkring det at stå frem? Var det lidt ældre besøgende, kunne de hurtigt sige, om de havde en eller flere idéer samt status derpå. Nogle kommenterede hurtigt, at deres idéer blev styret med kyndig hånd af ”konen”. Andre var nået et stykke vej i deres overvejelser omkring realisering af deres idé, så spørgsmålene dukkede op, når vi snakkede om patenter, varemærker og designbeskyttelse og licenser. Ekstra opmærksomme var mange af de besøgende på vores information om overvågning og krænkelser, og hvad det kunne indebære. Flere erfarne besøgende havde allerede oplevet, at en idé, eller måske endda flere idéer, var blevet realiseret i den virkelige verden. Disse personer kunne sagtens forholde sig til IPR, og en del havde en tydelig mening omkring det.

Vi var også rundt og besøge de andre udstillere. Nogle virksomheder havde kendskab til IPR, men for andre var det helt nyt at tænke i den retning. De fleste tog godt imod os, og nye kontakter blev skabt. Vi hilste på vores kunder og hørte lidt om deres udvikling og videreudvikling af kendte og nye produkter. Ja, de var måske lidt overraskede over, at vi pludselig var med som udstiller. Men er det ikke det, en god idé handler om?

På messen havde vi også planlagt en konkurrence, hvor præmien var 5 timers rådgivning. I alt blev der udloddet 4 præmier - én hver dag. Det var en stor fornøjelse at ringe til den heldige vinder og endnu bedre at høre, når præmien faldt i god jord. Én vinder var en nystartet virksomhed, en iværksætter. En anden var en besøgende, som havde arbejdet på en idé i mere end et halvt år og havde en prototype klar.  Det er en sand fornøjelse at lave en konkurrence på en messe, og efterfølgende få lov til at følge præmien til dørs, når vinderne skal rådgives på bedst mulig vis.

Hvis vi ikke havde været udstiller på ”Byggeri 2018”-messen, ville mange af de besøgende stadig gå rundt med ubesvarede spørgsmål.  De besøgende, som havde en lille spirende idé i maven, havde nok ikke valgt selv at kontakte en IPR-virksomhed med deres spørgsmål. Men Patrade var med ude der, hvor idéerne skabes og udvikles gennem innovation og kreative iværksættere og virksomheder. På en messe er vejen gennem dialog fri, ukompliceret og uforpligtende for de besøgende. Det koster ikke noget at spørge. Vi tror på, at udstillerne og de besøgende, som kom forbi vores stand, fik noget ekstra at tænke over på vejen hjem. Nu ved udstillerne og de besøgende, hvem de skal spørge, hvis der dukker flere spørgsmål op omkring IPR. Og vi vil være at finde på en messe igen!

 

Patentkonsulent, Sanne Løfqvist Bager