Mennesket bag Gonge

Bag mange erhvervseventyr står et menneske, der har både skabertrang og skaber-kraft. Det er ikke alene en iværksætter, men et menneske, der både kan sætte noget i værk og føre det videre til en succes. 

Vi prøver at finde ud af, hvad der skal til for at skabe en levedygtig og vital virksomhed? I dette nummer af vores nyhedsbrev har vi talt med Henrik Gonge, der er mennesket bag Gonge Creative Learning Aps.

  1. Hvilke egenskaber har du brugt til at skabe virksomheden?
    En skøn kombination af de erfaringer jeg har fået gennem min opvækst med firmaet, arbejdsophold hos samarbejdspartnere i udlandet som ung, mine teoretiske uddannelser i mere eller mindre abstrakt form samt en god portion ’legebarn’.
  1. Hvad er du drevet af?
    Udfordringen ved at udvikle produkter som har en kant i forhold til det som allerede findes; helst en ny (eller bedre) funktion, bedre kvalitet og gerne i et flottere design. Produkter, der i sin helhed ikke kun bidrager til børns udvikling/uddannelse, men også basalt set deres dannelse. Jeg bliver altid glad, når jeg ser børn bruge vores produkter, eller når jeg ser et af vores produkter, som er slidt og har en patina, der vidner om at mange børn over lang tid har brugt produktet.
  1. Hvad har været svært?
    En masse små og store praktiske ting. Når vi som forbrugere står med selv et simpelt kvalitetsprodukt i hånden forestiller vi os nok sjældent, hvor mange genvordigheder det har kostet – og koster – at udvikle og fremstille kvalitet.
  1. Hvad har været let?
    I virkeligheden har jeg altid været mere optaget af at gøre tingene ordentligt end at tilstræbe størst mulig vækst på bundlinien – og i det lys har det været dejligt, at de gode økonomiske resultater er fulgt med lidt af sig selv.
  1. Hvilken (personlig) pris har du betalt?
    Naturligvis en del arbejde. Og så har nysgerrigheden, som har drevet min udvikling af virksomheden, samtidig ført mig lidt på afveje fra min egentlige uddannelse/fag som psykolog.
  1. Hvad har det betydet for dig som menneske?
    En masse spændende og gode oplevelser. Samt nok også en styrket tro på det er vigtigt at holde fast i sin nysgerrighed, og at der kan komme noget godt ud af at fravælge den ’lige vej’.
  1. Har du været alene i processen, eller har du haft netværk til at støtte?
    Virksomheden er jo skabt af mine forældre og i mange år arbejdede jeg tæt sammen med min far. Derudover spørger jeg jo også ofte mine kolleger om deres holdning, og endelig har jeg jo også et godt eksternt netværk af designere, ingeniører, fysioterapeuter og jurister, som igennem et mangeårigt samarbejde har ydet et stort bidrag til udviklingen. Endelig vender jeg ofte problemstillinger med min hustru, og det er en stor inspiration, at jeg kan bruge mine egne børn til at teste prototyper af nye produkter
  1. Har du et forbillede, der har haft betydning for din måde at arbejde på?
    Da jeg som ung var i udlandet arbejdede jeg i et par firmaer fra branchen, som stod for den bedste kvalitet på markedet. Jeg tror indtryk fra disse arbejdsophold har præget mine tanker og udviklingen af firmaet meget. Desuden er jeg med alderen kommet til at værdsætte kvalitet mere og mere, og i Danmark har vi jo adgang til og tradition for at fremstille kvalitetsprodukter, som inspirerer.
  1. Hvordan ser du fremtiden for virksomheden?
    Lys – vi oplever fortsat vækst og der er en voksende interesse for motoriske produkter som kan styrke børns udvikling og indlæring. Den tendens ser vi både i Danmark og i resten af verden. Det skyldes nok både en øget bevidsthed og viden om betydningen af motoriske færdigheder samt en modreaktion til den kropslige passivitet børns leg med digitale spil kan medføre.
  1. Hvordan ser du fremtiden for dig selv
    Jeg er jo hele tiden nysgerrig efter at starte og udvikle ny projekter, så der er altid muligheder!

Gonge - fakta

Siden 1966 har Gonge fremstillet produkter, der kan udvikle børns motoriske færdigheder gennem leg.  Gonge er i dag en del af virksomheden A. Winther A/S, der er kendt for sine børnecykler. Gonge producerer hovedsageligt sine produkter i Kina, men har også en del produktion i Danmark.  Hovedparten af salget eksporteres til over 50 lande på seks kontinenter. Gonge sælger primært sine produkter til forhandlere på det institutionelle marked (børnehaver og skoler), men i de senere år har der tillige været et stigende salg til kunder med private familier som målgruppe. I den lille niche for motoriske produkter til børneinstitutioner er Gonge i dag et førende mærke på verdensplan.

Hos Patrade betjenes Gonge af partner og varemærkejurist Charlotte Boddum og af partner og patentkonsulent Jens Tellefsen