Mennesket bag Thise

Bag mange erhvervseventyr står et menneske, der har både skabertrang og skaber-kraft. Det er ikke alene en iværksætter, men et menneske, der både kan sætte noget i værk og føre det videre til en succes.
Vi prøver at finde ud af, hvad der skal til for at skabe en levedygtig og vital virksomhed? I dette nummer af vores nyhedsbrev har vi talt med Poul Pedersen, der er mennesket bag Thise Mejeri.

  1. Hvilke egenskaber har du brugt til at skabe virksomheden?
    Lysten og trangen til at møde udfordringer kombineret med energi, skabertrang og min mejerifaglige baggrund.

  2. Hvad er du drevet af?
    Lysten til at videreudvikle mine forældres mejeri og derved sikre dets overlevelse samt lysten til at udvikle produkter, koncepter og kvalitet på et bæredygtigt, økologisk grundlag.

  3. Hvad har været svært?
    De første 3–4 år var en konstant overlevelseskamp, som styrkede sammenholdet omkring mejeriet, men som også gav anledning til mange søvnløse nætter.

  4. Hvad har været let?
    At arbejde sammen med mejeriets ejere - de økologiske landmænd. Og på et senere tidspunkt at opbygge et stærkt partnerskab med mejeriets største kunde, COOP Danmark.

  5. Hvilken (personlig) pris har du betalt?
    I lange perioder har jeg betalt med meget lange arbejdsdage og nætter. Heldigvis bor jeg og min familie lige ved siden af mejeriet, hvilket i nogen udstrækning har kompenseret for mit intensive arbejdsliv.

  6. Hvad har det betydet for dig som menneske?
    Troen på at ting kan lade sig gøre, selvom det som udgangspunkt ser håbløst ud. (Du har ikke en chance – Grib den!)

  7. Har du været alene i processen, eller har du haft netværk til at støtte?
    Uden en stærk opbakning fra min nærmeste familie, kunne det ikke lade sig gøre. Derudover har jeg haft et stærkt netværk i forhold til mejeriets bestyrelse og til centralt placerede medarbejdere på mejeriet.

  8. Har du et forbillede, der har haft betydning for din måde at arbejde på?
    Jeg har faktisk to: Waagner Nielsen, lektor emeritus, Den Kgl. Veterinære Landbohøjskole. Og Alfred Josefsen, der er forhenværende direktør for Irma-Kæden.

  9. Hvordan ser du fremtiden for virksomheden?
    Jeg ser en lovende fremtid for Thise Mejeri, hvis vi da ellers fortsat udnytter markedsmulighederne i et marked, der generelt er domineret af nogle meget store, internationale virksomheder.

  10. Hvordan ser du fremtiden for dig selv?
    Jeg er jo en ung mand på 60 år, så jeg ser frem til mange års fortsat virke på Thise Mejeri.