”Ond tro” er udbredt i kina

Det er næsten umuligt at undgå krænkelser af ens varemærkerettigheder i Kina, men til gengæld er der effektive metoder til at håndhæve krænkelserne.

Når du etablerer en virksomhed i Danmark, er varemærkebeskyttelse i Kina næppe det første, du tænker på. Men faktisk findes der kinesiske forretningsfolk som lever af at registrere dit varemærke, før du selv gør det. Mange virksomheder kommer derfor i klemme på det kinesiske marked – lang tid før de selv er klar over det. Når de en dag får brug for at registrere deres varemærke i Kina, opdager de, at en anden allerede har gjort det.

Kina er med cirka en million årlige varemærkeregistreringer verdens største marked for varemærker. Alligevel er det de færreste danske virksomheder, der registrerer deres varemærker i Kina, og når man endelig gør det, er det meget ofte for sent. Kina opererer nemlig med et ”first-to-file”-system, hvor det handler om at komme først med ansøgningen. Derfor er det vigtigt at få indleveret varemærkeansøgninger, før eventuelle krænkere gør det, eftersom ”ond tro”-begrebet nærmest ikke er anvendeligt i kinesisk varemærkelovgivning. Dog er kravene til bevis for påstand om ”ond tro” for nylig blevet lempet. Dermed er vestlige virksomheder, der har fået deres varemærker uberettiget registreret i Kina af 3. mand, bedre stillet i forhold til håndhævelse end tidligere. Der er desuden indført regler om, at lokale varemærkeagenter, der indleverer varemærker, hvor ansøger er i ”ond tro”, kan miste deres autorisation.

Der er mange eksempler på virksomheder, der har oplevet ikke at kunne registrere deres navn/logo i Kina og enten må opgive salg/produktion i landet eller købe mærket fri. Da ansøgningsomkostningerne for varemærker i Kina er relativt lave, er det således en god ide at få alle sine varemærker/logoer ansøgt i Kina.

Det kinesiske sprog kan desuden også sætte en stopper for udenlandske virksomheders varemærkebeskyttelse i Kina. Størstedelen af de kinesiske forbrugere forstår ikke latinske bogstaver, hvorfor det anbefales også at registrere oversættelsen af sit varemærke til kinesiske tegn.

Der er utallige eksempler på varemærker på kinesiske tegn, der forhindrer registrering af latinske varemærker. Det handler igen om at være først.

5 gode råd til at imødekomme den kinesiske varemærkejungle

1. Registrér alle dine varemærker i Kina
…også selvom du kun producerer til eksport
…også oversættelsen til kinesiske tegn
…også selvom du har været i Kina i mange år uden registrering

2. Sørg for at alle kommende og ikke mindst nuværende registreringer dækker alle de varer, som mærket anvendes for.

3. Få noteret alle overdragelser til ny indehaver i det kinesiske register – også selv om overdragelserne er fravalgt i andre lande.

4. Sørg for at sikre dokumentation for brug og indarbejdelse af varemærker i Kina – man kan risikere at skulle dokumentere brug inden for tre år.

5. Påtal krænkelser og nedlæg indsigelser imod alle rettigheder, der krænker dine rettigheder.