DK Company

Rettigheder i tusindvis

 

Det børsnoterede DK Company er måske mindre kendt end nogle af sine brands? Til gengæld er nogle af virksomhedens mange brands blandt de absolut mest kendte inden for modetøj, og virksomhedens immaterielle kapital løber op i mere end 2.000 varemærkerettigheder. Nu skal et nyt system fra Patrade give overblik over kapitalen og gøre det lettere at budgettere.
Der skal en del jysk beskedenhed til, hvis man nøjes med at kalde modekoncernen DK Company for en succes. Virksomheden er kun lige nået konfirmationsalderen, men har alligevel en omsætning på ca. 1,6 mia. kroner og ca. 1.000 medarbejdere. Varemærkeporteføljen tæller mærker som InWear, Blend, Part Two, Matinique, b.young, Cream og Fransa. Virksomhedens i alt 17 varemærker sælges i 28 forskellige lande, hvorfor det næsten er overflødigt at skrive, at der er nok at holde styr på.

Anne Damsgaard, der er personlig assistent for DK Companys adm. direktør, gør det klart, at varemærkerettighederne har stor betydning for virksomheden.
”Det at arbejde med varemærker kan måske lyde kedeligt, men det er helt essentielt for en virksomhed som vores. Hvis vi ikke er systematiske nok, kan det koste os et marked eller et brand. Varemærkebeskyttelse er en væsentlig del af vores forretningsstrategi,” fastslår Anne Damsgaard.

Hidtil har DK Company forsøgt at bevare overblikket over de mange rettigheder ved at flere forskellige medarbejdere hver især har ansvaret for en række varemærker. Men nu har man besluttet at satse på et system, som Patrade netop har udviklet. Systemet hedder IP Highlighter, og det kan skabe overblik og struktur i en portefølje, ligesom det kan give et økonomisk overblik og gøre det muligt at optimere budgetlægningen.

”Vi har tidligere forsøgt os med nogle matrix-ark, der skulle give os et overblik over de mange rettigheder. Men vi forventer meget mere af IP Highlighter, ligesom systemet vil gøre os mindre afhængige af de personer, der hidtil har delt opgaverne vedrørende varetagelse af rettighederne,” siger Anne Damsgaard.
Hun forventer, at IP Highlighter vil betyde færre e-mails og telefoniske henvendelser til Patrade, fordi virksomheden vil blive mere selvkørende på nogle områder. Til gengæld vil de mange rettigheder altid afføde et behov for juridisk assistance på varemærkeområdet – alene fordi der hele tiden kommer nye krænkelses- og indsigelsessager.
”Med alle de brands kan det ikke undgås, at andre bevidst eller ubevidst krænker vores rettigheder. Men vi kører faktisk kun ganske få sager, og de fleste er indsigelsessager, hvor vi aftaler os ud af det og kun yderst sjældent nedlægger fogedforbud,” lyder det fra Ikast.