PanzerGlass

Med varemærket som panser

Vinter 2018

Det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og med de rigtige forudsætninger. Sådan beskriver CEO og grundlægger, Jimmy Olsen, med ægte, jysk beskedenhed selv hemmeligheden bag den midtjyske succesvirksomhed PanzerGlass A/S.

Jimmy Olsen kommer fra en baggrund som direktør inden for blandt andet mobiltilbehørsindustrien, og da konceptet om at yde skærmbeskyttelse af glas til mobiltelefoner og tablets tog form, var han ikke i tvivl om mulighederne. ”Jeg tænkte, at det var genialt. Tidligere bestod skærmbeskyttelse af foliematerialer, som rullede i kanterne og ikke sad ordentligt fast, men her var muligheden for et virkeligt fedt produkt, og jeg vidste, at jeg havde netværket til at føre det ud i livet,” fortæller Jimmy Olsen.

Det blev startskuddet til etableringen af virksomheden PanzerGlass A/S. Virksomheden er en del af Juhl Bach Holding Group, der også ejer Dansk Computer Center, hvor Jimmy Olsen sad som salgsdirektør, da idéen til PanzerGlass opstod. Med opbakning fra bestyrelsesformanden var grundlaget og den finansielle base lagt til en god opstart af PanzerGlass A/S tilbage i 2013, og det har ifølge Jimmy Olsen været helt essentielt: ”Det har haft stor betydning, at grundlaget var på plads, så jeg blandt andet ikke selv skulle stå for økonomi og distribution, men jeg har kunnet koncentrere mig om produktion, salg og marketing. Mit fokus har været på at udvikle og udvide.”

Ambitionen har da heller ikke været til at tage fejl af hos grundlæggeren – PanzerGlass skulle være global. ”Jeg har før haft international virksomhed, så det var en naturlig tanke for mig. Der var konkurrenter til vores produkt, der sad på lokale markedsandele i f.eks. USA, men jeg vidste, at vi ville være den eneste globale virksomhed i branchen, hvis vi kunne sætte os på alle kontinenter først.” Og i 2016 var det en realitet – virksomheden havde afdelinger placeret på alle verdens kontinenter.

Udviklingen er gået slag i slag for PanzerGlass, som også har prioriteret branding af virksomheden højt. Blandt andet har de indgået aftaler med kendte navne som Cristiano Ronaldo og Caroline Wozniacki til at promovere deres brand.

Men med den store ekspansion og omtale er også fulgt opmærksomhed fra folk, som forsøger at ride med på succesbølgen ved at misbruge virksomhedens navn. ”Efter vi først for alvor havde fundet fodfæste og f.eks. i 2013 var med i Experts og Fonas julekataloger, oplevede vi, at rigtigt mange begyndte at bruge vores navn i forbindelse med lignende produkter,” husker Jimmy Olsen. ”Heldigvis havde vi sørget for at registrere vores navn på det rigtige tidspunkt, og det har haft stor betydning for os. Uden en registrering, eller endda hvis vi havde søgt om registrering bare et år senere, så skulle vi have brugt oceaner af ressourcer på at kæmpe for vores markedsandel. For os har vores varemærkeregistrering og den investering, vi har foretaget for at beskytte vores brand, medvirket til, at vi har kunnet bibeholde vores position på markedet. Når vi f.eks. er ude og tale med nye mulige distributører, så har det en enorm værdi, at vi er de originale PanzerGlass, og det kan vi kun sige, fordi vi har en registrering.”

Og krænkelser har der været mange af, men hos PanzerGlass er holdningen, at det er alle pengene værd at tage kampen op imod misbrug. ”Siden vi først henvendte os til Patrade, har de hjulpet os med at vinde mange sager, og det betyder faktisk, at vores varemærkeportefølje nu er stærkere end nogensinde før,” understreger Jimmy Olsen og fortsætter: ”Fra os skal der i hvert fald lyde en klar anbefaling til andre virksomheder om at investere i beskyttelse af sine immaterielle rettigheder. Det kan godt være en investering, som koster mange penge, men i forhold til det forretningsmæssige og værdimæssige udbytte, så er det virkeligt alle pengene værd!”