Rosti Margrethe

Hun fylder 60 år, men er stadig rørig

Forår 2014

Verdens mest kendte røreskål fylder 60 år. Den er designet på Sigvard Bernadotte og Acton Bjørns tegnestue i København. Sigvard Bernadotte, der var søn af den svenske konge Gustav VI Adolf og dermed bror til den danske dronning Ingrid, spurgte Det Danske Hof om lov til at opkalde skålen efter sin niece, den danske tronfølger Margrethe. Designet var så unikt, at det danske kongehus accepterede. Skålen blev sat i produktion her i landet og blev fremstillet på dansk jord frem til 1990, da produktionen blev flyttet til Thailand.
Virksomheden F&H of Scandinavia A/S var fra 1994 distributør af Margrethe-skålen, og i 2001 købte virksomheden rettighederne til skålen på det skandinaviske marked af firmaet Rosti. Siden har F&H of Scandinavia forsvaret skålen mod adskillige kopister.
Skålen er aldrig blevet designregistreret, men med markedsføringsloven og loven om ophavsret forholder F&H of Scandinavia sig til enhver krænkelse, der sker på det skandinaviske marked.

”Hvis kopien har samme facon som Margrethe-skålen, så går vi efter dem – uanset hvilken kvalitet produktet er fremstillet i. Der ligger desværre rigtig mange kopiværktøjer på fabrikker rundt om i Kina og Thailand, og når indkøbere lader sig friste af at bruge kopiværktøjerne, er årsagen også, at det typisk koster mellem 200.000 og 700.000 kr. at få fremstillet nye værktøjer til produktion af den type skåle i melamin,” fortæller Kåre Dehn, der er kommerciel direktør i F&H of Scandinavia.
Sagerne ender næsten aldrig i retten, da F&H er åbne for forlig. Modparten ender som regel med at erkende krænkelsen, fordi det er så tydeligt, når der er brugt kopiværktøjer til fremstillingen.

”Vi har en strategi, der siger, at vi vil tjene penge på at udvikle og sælge flotte produkter – og ikke på at kæmpe om store erstatningssummer,” fastslår Kåre Dehn, der løfter en flig af strategien og fortæller, at man aktuelt forsøger at opnå en 3D-varemærkebeskyttelse på Margrethe-skålen. Lykkes det, vil Margrethe komme i selskab med andre ikoner fx Legoklodsen og Colaflasken.
Men lige nu er der mest fokus på at fejre skålens fødselsdag. Markedsføringen bliver intensiveret med busreklamer, annoncer i magasiner og pressemeddelelser, der gerne skal føre til omtale af den ældre dame. Desuden lancerer virksomheden nogle nye produkter i forbindelse med fødselsdagen. Dels en porcelænsudgave af skålen og dels en specialudgave med tegninger. I Danmark er det Leif Sylvester, der har været kreativ, mens den svenske udgave vil blive udsmykket af en kendt kunstner fra Sverige. Endelig kommer skålen i pastelfarverne gul, blå og grøn – de samme farver, som Margrethe var iført dengang for 60 år siden.

FAKTABOKS

Firmaet Rosti blev grundlagt i København i 1944 af de to venner Rolf Fahrenholtz og Stig Jørgensen, og firmanavnet er en sammentrækning af deres egne fornavne. De beskæftigede sig med grossistvirksomhed og halvfabrikata inden for isenkrambranchen og havde fra starten en stor interesse for plastic. Da plastic på det tidspunkt var svær at skaffe, arbejdede de i stedet i bakelit og producerede bl.a. fatninger til lamper, pibespidser og knapper. Efter afslutningen af 2. verdenskrig var det svært at skaffe råvarer, og man måtte arbejde med det, man kunne skaffe. Det blev for Rosti til melaminplastic, som blev fremstillet af bl.a. jordolie og kvælstof, og som man importerede fra USA. Melamin havde den gode egenskab i forhold til plastic, at det holdt formen, selv ved opvarmning, hvilket var en stor fordel i forbindelse med madlavning. Rolf Fahrenholtz og Stig Jørgensen indså dog hurtigt, at gode produktegenskaber ikke kunne gøre det alene, og de etablerede derfor samarbejde med en række kendte designere og arkitekter. I starten af 50’erne kom de i kontakt med Sigvard Bernadotte og Acton Bjørns tegnestue, og det var herfra, at designet på verdens sidenhen mest kendte røreskål blev skabt. Margrethe-skålen er blevet et dansk designikon, som bl.a. har været afbilledet på frimærker og også har fast plads i den permanente samling på Museum of Modern Art i New York. På verdensplan er der solgt mere end 40 millioner Margrethe-skåle.