Sådan undgår du varemærkedegenerering

Når du opdager, at dine kunder, konkurrenter, medierne eller andre bruger dit varemærke til at beskrive en bestemt type varer, er der en risiko for, at dit varemærke er ved at degenerere.

Denne situation opstår ofte for virksomheder, som har introduceret et nyt produkt på markedet og for virksomheder som har en førende markedsposition. I starten opfatter virksomheder det typisk som et tegn på succes – Det går godt! Vores varemærke er endda blevet synonymt med vores produkt.

Glæden varer dog langt fra evigt. Tillader du, at andre virksomheder bruger dit varemærke, er der en risiko for, at du med tiden helt vil miste din varemærkerettighed. Det er naturligvis enormt ærgerligt, når man har brugt meget tid og mange penge på at opbygge et brand.

Faktisk er der mange virksomheder, som har været udsat for degenerering. Eksempelvis var både ”radiator”, ”nylon” og ”linoleum” tidligere varemærker. I dag er dette generiske ord, som alle må anvende i deres markedsføring.

Det er selvfølgelig vigtigt at registrere sine varemærker. Men det er også vigtigt, at man beskytter denne investering ved ikke at lade sine varemærker degenerere.

Hvordan undgår du så degenerering?

  1. Brug altid dit varemærke som et navn. Det vil sige, at du skal skrive varemærket med stort begyndelsesbogstav og aldrig bruge mærket som et navneord eller et udsagnsord.
  2. Brug symbolerne ® og TM.
    ® bruges efter varemærker, som allerede er registrerede (eller ansøgte).
    TM bruges efter ikke-registrerede mærker, som er karakteristiske for din virksomhed, jeres produkter eller jeres ydelser.
  3. Brug dit varemærke sammen med det generiske ord for produktet. Hvis du lancerer et nyt produkt på markedet, så sørg altid for at finde både et generisk navn til produktet og et varemærke, og anvend altid disse sammen. Brug altid kun varemærket som et varemærke.
  4. Når du vælger dit varemærke, skal du overveje, om andre vil være tilbøjelige til at bruge varemærket til at beskrive produktet. Dette sker oftest med korte og enkle varemærker, der er lette at udtale, og som dækker over produkter med meget lange og komplicerede navne.
  5. Gå din interne og eksterne kommunikation igennem, og lav ændringer, hvor det er nødvendigt.
  6. Skrid altid ind over for krænkelser. Ellers accepterer du, at dit mærke degenereres – også selv om du har fulgt alle de øvrige råd ovenfor.
  7. Sørg for at melde disse retningslinjer ud til hele din organisation.