Specialister fjerner krænkelser på nettet

Flere end 10.000 krænkende annoncer er fjernet fra nettet, og succesraten ligger lige nu på 98 pct. Det lyder som pral, men er det ikke. Og hos Patrade erkender man da også, at intet andet forretningsområde kan matche den succesrate.

Da Patrade for et par år siden gik i gang med at specialisere sig i at fjerne krænkelser af immaterielle rettigheder på internettets shoppingportaler, havde ingen drømt om, at området blev så stort og succesen så markant. En række af Patrades kunder havde oplevet, at deres varemærker, logo, firmanavn eller produkter var blevet kopieret på nettet, og hvad gjorde man egentlig lige ved det?

I første omgang etablerede Patrade et samarbejde med en håndfuld shoppingportaler, men i dag er omfanget et helt andet.

”Vi har faste klageprocedurer i forhold til ca. 35 internationale shoppingportaler og alle de anerkendte sociale medier. Og samtidig oplever vi, at der bliver kopieret som aldrig før. Så der er flere forskellige årsager til vores succes,” siger Charlotte Boddum, der er partner og varemærkejurist i Patrade.

Fordi medierne i øjeblikket flyder over med eksempler på private mennesker, politikere og organisationer, der også bliver krænket på nettet – enten i form af fotos eller falske nyheder – ville det være oplagt for Patrade også at bruge sin ekspertise i de sammenhænge.

”Men vi har foreløbig besluttet, at vi holder os til at hjælpe de virksomheder, der er blevet krænket på deres immaterielle rettigheder. Der er nemlig nok at tage sig af lige nu,” fortæller Charlotte Boddum, der kan give mange eksempler på, at Patrade uopfordret finder krænkelser, som kunderne ikke selv har opdaget.

For en virksomhed er det imidlertid noget af en jungle at finde rundt i de klageprocedurer, der i bedste fald kan betyde, at de krænkende produkter, varemærker eller loger bliver fjerne. Der vil sandsynligvis blive brugt en del tid på opgaven, og det vil nok også tage en del tid, inden man når i land. Derfor overlader virksomhederne det med glæde til Patrade, der har en effektiv klageproces, som hver enkelt krænkelse bliver sendt igennem.

”De fleste krænkelser får vi fjernet i løbet af 2-3 arbejdsdage, mens nogle tager lidt længere tid. Men det er væsentligt at tænke på, at krænkerne ikke blot er blevet stoppet i deres markedsføring. Vi finder også ud af hvem de er, og de får i mange tilfælde karantæne eller bliver helt udelukket fra de shoppingportaler eller sociale medier, hvor krænkelserne er foregået.”

I nogle tilfælde vælger Patrade i samarbejde med kunden at arbejde videre med sagen, således at man forfølger den for at optrevle de netværk, der står bag kopivarer eller misbrug af varemærker eller logoer.