3 overvejelser du bør gøre, før du vælger et navn eller logo til et nyt varemærke

Når der skal vælges et nyt varemærke som f.eks. et nyt produktnavn eller virksomhedsnavn, begår mange den fejl ikke at være grundige nok i udvælgelsesprocessen. De vælger ofte et navn, der lyder godt eller passer ind i en sammenhæng, men det kan godt betale sig at gå mere omhyggeligt til værks fra starten.

Et navn til et nyt produkt, produktlinje, virksomhed eller lignende skal ikke bare lyde godt og være nemt at huske. Der er ud fra et IPR-mæssigt perspektiv nogle overvejelser, som er vigtige at gøre sig allerede tidligt, hvis det nye navn skal blive en succes som varemærke på markedet.

  1. Undersøg, om navnet allerede er i brug

Vælger du et navn, som andre allerede har rettighederne til, så kan det skabe store – og dyre – problemer for dig. Særligt hvis du allerede er langt i lanceringen af dit nye navn og tilhørende f.eks. produkt, før du bliver opmærksom på det.  Derfor er det en rigtig god idé at få lavet en forundersøgelse meget tidligt i processen. Den kan ikke bare afklare, om din idé til et navn er identisk med registrerede eller ansøgte varemærker, men også om det lægger sig så tæt på et andet varemærke, at de to ville kunne forveksles. Er det tilfældet, så vil det med stor sandsynlighed give sammenstød med rettighedshaverne ude på markedet, og i sidste ende kan det føre til, at du må opgive at bruge navnet. Ofte er det først, når virksomhederne skalerer op og bliver internationale, at problemerne for alvor opstår. Og så er der ikke længere nogen nem måde at rette op på det. Virksomhederne er på det tidspunkt typisk veletablerede med deres navn på det danske marked, men bliver de forhindret af en anden rettighedshaver i at bruge deres navn på udenlandske markeder, så får det betydning for hele virksomhedens vækstmuligheder. Med en grundig forundersøgelse vil du dog tidligt i forløbet blive gjort opmærksom på lignende mærker og vil dermed have mulighed for at tilrette dit mærke, før du sender det ud på markedet – i Danmark og i udlandet.

  1. Tænk ikke for generelt

Det er væsentligt ikke at vælge et navn, der er for gængs eller generelt. Det har for mange andre allerede gjort, og det kan derfor blive svært at styre uden om andres rettigheder i en registreringsproces. Desuden er risikoen for, at dit mærke udvandes større, hvis det er for gængs brugt. Generelle ord eller udtryk har også tendens til at være beskrivende for det produkt, det dækker over, og mærket vil så ikke kunne registreres. Det kan i en opstart synes som en fordel at anvende et generelt ord som varemærke, da det giver direkte associationer til det produkt, det relaterer sig til, og det kan endda have en kortsigtet gevinst i forhold til at blive fundet via eksempelvis søgemaskineoptimering og dermed salg. Men på sigt, når virksomheden er etableret, vil det skabe problemer, hvis varemærket ikke kan registreres. Det er muligt at bruge et navn uden at registrere det som et varemærke, men det er i så fald vanskeligt at forhindre andre i at sælge produkter under samme navn, hvilket ikke bare kan have en negativ effekt på din virksomheds omdømme, men det vil også føre til mistede markedsandele. Vælg derfor at navn, der skiller dit produkt eller virksomhed ud fra konkurrenterne. Og sørg for at få det registreret.

  1. Vær opmærksom på navnets betydning – også på andre sprog

Det er ikke uvæsentligt at tjekke, om din idé til et varemærke betyder noget på et andet sprog. Ikke alene kan det påvirke seriøsiteten omkring dit mærke, hvis det har en uheldig betydning i udlandet – overvej f.eks. betydningen af ordet ”fart” på henholdsvis dansk og engelsk – men det kan også i visse tilfælde have indflydelse på dine muligheder for at få mærket registreret i udlandet, f.eks. hvis navnet findes upassende på et andet sprog.

 

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din idé til et navn kan registreres som et varemærke, eller om det kan begå sig ude i verden, så er du velkommen til at kontakte en af vores varemærkekonsulenter. De er altid klar til en drøftelse og et godt råd.