Skip to main content

Strategisk håndtering af din IP-portefølje

Strategisk håndtering af din IP-portefølje

En IP-strategi behøver ikke være et stort, forkromet værk. Ergonomic Solutions er med få greb gået fra at arbejde med IP fra sag til sag til at have en samlet strategi, der er nem at håndtere i hverdagen.

Når Ergonomic Solutions træffer IP-beslutninger, læner de sig op af tre værktøjer:

  1. Virksomhedens overordnede strategi
  2. IP-strategien
  3. IP-highlighter; et online værktøj, der giver et visuelt overblik over alle IP-rettigheder, som virksomheden ejer.

”Mere kompliceret behøver det ikke at være," fortæller de.

Læs, hvordan vores digitale værktøj IP Highlighter nemt kan give dig overblik over virksomhedens IPR.

Virksomheden, der har sit produktions- og designcenter i Nørresundby, leverer løsninger til bl.a. detailhandlen og restauranter i over 80 lande. F.eks. gør virksomhedens modulære løsninger det muligt at montere kasseterminaler og skærme i supermarkeder ergonomisk korrekt, så de passer til hver enkelt medarbejder, eller sørger for, at kunden kan indstille betalingsterminalen i den optimale position.

IP-rejse

Ergonomic Solutions begyndte at arbejde med IP for omkring 20 år siden, og i begyndelsen kunne man godt overskue og håndtere de forskellige rettigheder.

Få en introduktion til IP og de mest kendte IP-rettigheder.

Rejsen mod at få styr på IP begyndte for alvor, da Ergonomic Solutions efterhånden havde opbygget et tilstrækkeligt antal IP-rettigheder til, at det f.eks. var blevet en udfordring at holde overblikket over, hvilke rettigheder der dækkede hvad, og hvor de var gældende. Samtidig ønskede både bestyrelse og ledelse at arbejde mere professionelt med IP.

”Indtil da havde vi arbejdet med IP-rettigheder case by case, men med rettigheder i forskellige lande, med forskellige frister og forskellige håndhævelser gik det op for os, at vi måtte gøre noget for at systematisere vores IP-tilgang,” fortæller de.

Visuelt overblik

Derfor fik Ergonomic Solutions Patrade som IP-partner, hvilket bl.a. har betydet, at virksomheden har fået lavet en nedskrevet IP-strategi og nu har fået et godt visuelt overblik over sin IP-portefølje via onlineværktøjet IP-Highlighter. IP Highlighter giver et grafisk overblik over virksomhedens samlede IP-portefølje, hvor det f.eks. er nemt at se, hvor de forskellige rettigheder er gældende, hvornår de skal fornys, og hvad det vil koste.

”Det overblik, værktøjerne giver, samt den professionelle håndtering fra Patrade har haft kæmpe betydning for vores forretning” siger Ergonomic Solutions og giver nogle eksempler:

Når virksomheden lancerer nye produkter, som kan opnå IP-rettigheder, har strategien f.eks. allerede defineret i hvilke lande og klasser (varekategorier), produktet skal være beskyttet i. Dermed undgår virksomheden at bruge kostbar tid på at diskutere generelle processer eller ting, man plejer at gøre, og kan i stedet gå direkte til sagen og diskutere konkrete ting såsom mulige udvidelser eller alternative tilgange.

”Det frigiver mental kapacitet og kvalitetstid i ledergruppen”.

Udfyld formularen, hvis vi skal kontakte dig om udarbejdelse af en IP-strategi.

Styr på økonomien

En anden fordel ved en nedskreven IP-strategi er, at virksomheden ved, hvad den bruger sine penge på og kan planlægge budgetterne ret præcist.

”Når IP-tilgangen er ad hoc, risikerer man at bruge ressourcer på de projekter, der lige er top of mind, men som ikke nødvendigvis er vigtigst for forretningen. Med en nedskrevet IP-strategi, der hænger sammen med forretningsstrategien, sikrer man, at snuden holdes i sporet, så man træffer de rette beslutninger både i forhold til den rette beskyttelse de rette steder, men også omkring den økonomiske del,” udtaler Ergonomic Solutions.

For at opretholde IP-rettigheder skal de fornys dvs. der skal med faste intervaller betales et gebyr til myndighederne. Det er forskelligt, hvor ofte det skal betaler, men på patenter f.eks. skal der betales årligt. Se her, hvordan det bliver nemt for dig at huske de løbende udgifter til opretholdelse af patent.

En effektiv strategi

For at IP-strategien er effektiv, anbefaler Ergonomic Solutions andre at holde IP-arbejdet på et niveau, der kan fungere i ens hverdag og ikke lave en stor forkromet mastodont, som er uoverskuelig. Strategien skal være let tilgængelig og i et simpelt sprog, som alle interessenter forstår.

"Det er afgørende, at IP-strategien ikke er en silo i ens organisation. Den skal hænge sammen med den overordnede forretningsstrategi og helst være en naturlig del af den, så det bliver nemt og naturligt at tale om IP i forskellige sammenhænge,” slutter de.

“Med en IP-strategi har vi klare linjer og undgår at bruge unødige ressourcer på at beskytte produkter, der ikke er væsentlige at beskytte”

Ergonomic Solutions

Om Ergonomic Solutions

  • Hovedsæde i England (Epsom), men produktion og designcenter i Danmark (Nørresundby)
  • 155 ansatte i alt
  • Leverer til +80 lande
  • Leverandør til mange af verdens største retailere
  • Har både patenter, varemærke- og designrettigheder
Besøg Ergonomic Solutions hjemmeside
Udfyld formularen og lad os kontakte dig

Patrade A/S er dataansvarlig og behandler dine personoplysninger fortroligt og alene for at behandle og besvare din henvendelse via telefon eller e-mail. Hvis henvendelsen besvares af en medarbejder fra Patrade Legal Advokatanpartsselskab, hvilket vil blive oplyst eller fremgå af e-mailautosignaturen, er dette selskab imidlertid dataansvarlig. Læs mere i vores privatlivspolitik, herunder hvordan du udøver dine rettigheder, eksempelvis retten til indsigt.