Udfordringerne begyndte sådan set fra dag ét.
For et besøg i Go’ Morgen Danmark i 2014 betød ikke kun, at den nystartede danske startup, PanzerGlass, blev kendt i den brede offentlighed for sin nye og eksklusive skærmbeskyttelse til tablets og mobiltelefoner. Det betød også, at de første snyltesager begyndte, hvilket førte til flere retssager. Og i takt med, at PanzerGlass sidenhen er blevet en global virksomhed med 150 ansatte på 63 forskellige markeder i hele verden, er der kun kommet flere sager til.
”Mange har forsøgt at ride med på vores succesbølge ved at misbruge vores navn i forbindelse med lignende produkter,” fortæller Jimmy Olsen, CEO hos PanzerGlass, der er en del af Juhl Bach Holding-koncernen.
Effektiv beskyttelse af værdifuld markedsføring
Han glæder sig over, at PanzerGlass allerede dengang fik hjælp af Patrade til at registrere navnet, for havde virksomheden ikke haft en registrering, eller havde den søgt bare lidt senere, skulle virksomheden have brugt oceaner af ressourcer på at bevare sine markedsandele.
”For os har vores varemærkeregistrering og den investering, vi har foretaget for at beskytte vores brand, medvirket til, at vi har kunnet bibeholde vores position på markedet. Når vi f.eks. er ude og tale med nye distributører, så har det en enorm værdi, at vi er de originale PanzerGlass, og det kan vi kun sige, fordi vi har en registrering,” forklarer han.
Men udover selve varemærkeregistreringen har Patrade haft kæmpe betydning for PanzerGlass’ mulighed for igennem alle årene at forsvare misbrug af sit navn, når krænkelserne er endt i retten.
Se, hvordan man registrerer et varemærke.
”Her har Patrade været helt i særklasse, for vi har vundet samtlige retssager om retten til vores navn, hvilket pt. er omkring 16 sager,” siger Jimmy Olsen og tilføjer:
”Vi har tusindvis af konkurrenter, men ikke nogen, der laver den samme kvalitet som os. Derfor er navnet i dag hele grundlaget for at drive forretningen, og i tidens løb har det kostet 100 millioner kroner at markedsføre navnet. De penge ville være tabt, hvis andre kunne bruge vores navn, og derfor investerer vi også gladeligt i at beskytte det.”
Sådan hjælper vi med håndhævelse og retssager.
Alle pengene værd
Ifølge Jimmy Olsen går Patrade knivskarpt til opgaverne og brænder lige så meget for at vinde retssagerne, som han selv gør. Men også når det gælder den daglige varemærkehåndtering, hjælper Patrade effektivt og professionelt: Det kan være køb af internetdomæner, registrering af rettigheder i lande, som PanzerGlass endnu ikke er gået ind i, eller toldovervågning, hvor eksempelvis kinesiske varer med Panzer i navnet, bliver stoppet ved grænsen, inden de bliver sendt ud af landet.
”Det er alle pengene værd at tage kampen op imod misbrug, og siden vi henvendte os til Patrade første gang, har deres hjælp både i og uden for retten betydet, at vores varemærkeportefølje nu er stærkere end nogensinde før. Dels fordi vi har fuldstændig styr på varemærket til daglig, dels fordi hver vunden retssag skaber en retspraksis, som gør det sværere for de næste, der vil prøve at misbruge vores navn” understreger Jimmy Olsen, der kun kan opfordre andre virksomheder til at investere i beskyttelse af sine immaterielle rettigheder.
”Selvom det kan være en investering, som koster mange penge, så er det alle pengene værd i forhold til det forretningsmæssige og værdimæssige udbytte,” siger han.