Skip to main content

Personlig video-gave er godt beskyttet

Personlig video-gave er godt beskyttet

Lille iværksætter har fra begyndelsen været opmærksom på at sikre sine rettigheder til en opfindelse, der gør det muligt at give en videohilsen fysisk. Det holder konkurrenter på afstand og giver vigtig arbejdsro til at skalere en lovende forretning.

Hvis det står til direktør Jeppe Jensen, skal Stiicky en dag være et stærkt brand.

Stiicky er navnet på den opfindelse, han og hans tre partnere netop har søgt patent på, og som de håber, bliver en stor succes.

Ideen fik han for fire år siden, da hans mor gav ham en æske chokoladeskildpadder i fødselsdagsgave sammen med et tillykke og en bemærkning om, at hun lige ville overføre 500 kroner på Mobilepay.

”Det føltes bare øv. Og selv om tanken var sød, føltes gaven upersonlig og lidt ligegyldig,” husker han.

Fra upersonlig gave til personlig oplevelse

Derfor gik Jeppe Jensen for to år siden i gang med at finde en løsning, der kunne forvandle det upersonlige til en særlig oplevelse.

Svaret blev Stiicky. En teknologi, der gør det nemt at optage en personlig videohilsen og give den videre på en fysisk måde, uden at man nødvendigvis selv er til stede. Man optager en videohilsen med sin telefon. Den lægger man via en app på et fysisk kort med en indbygget chip, som f.eks. blomsterhandleren kan sætte ved en buket, der bliver bragt ud. Når modtageren får blomsterne og scanner kortet via appen, sørger appen for, at den video, der hører til kortet, bliver vist for modtageren. Alle hilsner, man har sendt og modtaget, kan ses i appen, så man om 10 år stadig kan se den personlige hilsen fra sin mor – også selvom hun måske ikke lever længere.

Indtil nu har det kun kunnet lade sig gøre at give en videohilsen videre fysisk ved at lægge en video over på et USB-stik eller brænde den ned på en CD-rom og give det videre til modtageren. Men det er så besværligt, at ingen får det gjort, og teknologien har også udviklet sig meget siden.

”Det, synes jeg, er synd, for billeder siger som bekendt mere end tusind ord. Og at få en video via sms, snap eller Insta er bare ikke det samme som at modtage den fysisk sammen med en gave. Så jeg håber, at Stiicky fremover kan gøre folk glade,” siger Jeppe Jensen, der har en fortid i reklamebranchen.

Stiicky er godt beskyttet med en varemærkeregistrering og patentansøgning

Beskyttelse er klar konkurrencefordel

Erfaringen herfra har lært ham at tænke anderledes end de fleste iværksættere. Hvor mange iværksættere er optaget af, hvordan de kan tjene penge på deres produkt eller ydelse, tænkte Jeppe Jensen, hvordan han kunne gøre sit produkt til noget emotionelt. Et koncept, som folk forstår og kan forholde sig til; så skal forretningen nok komme bagefter.

”Derfor tænkte vi også straks i at beskytte idéen med varemærkeregistrering og patentansøgning. Og selv om den beslutning har taget en stor del af et iværksætterbudget, er pengene givet godt ud, fordi beskyttelsen giver arbejdsro: konkurrenterne bliver holdt på afstand, og vi kan bedre skalere forretningen,” siger han.

For teknologien kan nemlig bruges mange steder. I første omgang kommer Stiicky på markedet som en løsning på at give personlige videohilsner. Men på længere sigt er det planen, at man også vil kunne give pengegaver, gavekort eller lignende sammen med sin personlige videohilsen. Eller optage en hilsen på Stiicky og sende den ud som personlig invitation til bryllup eller polterabend – frem for at sende en masseinvitation ud på Facebook. Den kan også bruges på apoteket, hvor ekspedienten i en video, der sidder på præparatet, fortæller, hvordan man skal tage sin medicin. Det er diskret og giver mulighed for at se videoen igen, hvis man ikke kan huske, hvad der blev sagt.

”Lige nu er vi ved at forberede et pitch til at søge investering, og her er det et kæmpe es at have på hånden, at vi har ansøgt om patent og har en varemærkebeskyttelse. Investorerne kan se, at vi er seriøse og går meget op i, at andre ikke lige kan komme og snuppe opfindelsen for næsen af os. Det er også et vigtigt signal at sende til konkurrenterne,” siger Jeppe Jensen, der er lykkelig for, at han søgte hjælp til den del af forretningen.

”Patrade har lavet en meget grundig undersøgelse af markedet for os, som vi ikke selv kunne have lavet. Og så skrev de en fremsynet patentansøgning og vejledte os grundigt i, hvordan vi bedste sikrede os. Det siger sig selv, at det har stor værdi,” siger Jeppe Jensen og tilføjer:

”Jeg håber, at Stiicky bliver ny standard for, hvordan man kan give en personlig hilsen i form af en video frem for de traditionelle fødselsdagskort, som vi har brugt de sidste 30 år. Og for, hvordan man i fremtiden kommer til at give pengegaver. Den drøm ville aldrig blive til virkelighed, hvis ikke ideen var blevet beskyttet helt fra begyndelsen.”

“Det er et kæmpe es at have på hånden, at vi har ansøgt om patent og har en varemærkebeskyttelse”
Jeppe Jensen

Jeppe Jensen

CEO, Stiicky

Vi har også hjulpet disse virksomheder