Europæiske virksomheder taber milliarder på kopivarer

Det er ikke småpenge, der går de europæiske virksomheders næse forbi, når kopivarer lander i indkøbskurven hos forbrugerne. En rapport for 2019 nævner de teknologiske muligheder, brandværdi og milde straffe som nogle af de største årsager til den fortsatte stigende handel med kopivarer.

Det er ikke bare for de forbrugere, som modtager et ringere produkt end forventet, at kopivaremarkedet er et problem. Det er i høj grad også for de virksomheder, som oplever, at deres produkter kopieres. Ikke alene misbruges deres gode navn og ry, de taber også penge.

I en rapport udarbejdet af den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, i 2019 fremgår det, at op til 6,8% af den samlede europæiske import, svarende til godt 900 mia. danske kroner om året, består af kopivarer. Et svimlende beløb, som lander i lommen hos svindlere frem for hos de retmæssige virksomheder, herunder også danske virksomheder.

I langt de fleste tilfælde er det lande som Kina og Hongkong, der er de helt store syndere, når det kommer til salg af kopivarer. Det viser en anden rapport fra EUIPO. Faktisk stammer mere end 80 % af de kopivarer, som opsnappes af EU-toldere fra de to lande alene.

Høj værdi, milde straffe og let tilgængelighed

Det er ud over den åbenlyse værdi – og høje avance – der er forbundet med salg af anerkendte mærkevarer, også tidens mange teknologiske muligheder samt de forholdsvis milde straffe, der gør salg af kopivarer på nettet til en lukrativ forretning for kriminelle.

Rapporten peger på, at myndighedernes sanktioner over for krænkere af IPR-rettigheder har været for lempelige, og det går i sidste ende ud over rettighedsindehaverne og deres forretning.

Samtidig er der et marked for kopivarerne, fordi internettet gør dem let tilgængelige for mange, og fordi alt for mange forbrugere lader sig ukritisk friste af de lidt for gode tilbud i deres jagt på mærkevarer. Det er særligt e-handelsplatforme som f.eks. Alibaba.com og Wish.com, der gør det nemt for forbrugerne at blive lokket til køb af falske varer og billige kopier.

Virksomhederne skal selv på banen

Myndighederne har, som også EUIPOs rapport konkluderer, et stort indsatsområde i kampen mod kopivarerne, men det er samtidig uendeligt vigtigt, at man som virksomhed tager sine forholdsregler for at beskytte sin forretning imod det tab af omsætning og omdømme, der kan være konsekvensen af at lande i kopisternes kløer.

For det er ikke nok at registrere sine rettigheder, selvom det er et stort skridt i den rigtige retning. Men rettighederne skal også håndhæves. Det betyder, at virksomhederne er nødt til at overvåge markedet for at konstatere, om der sker krænkelser af deres produkt eller navn derude – og gør der det, så skal de handle!

I en tidligere artikel ”Stigning i handel med kopivarer – Undgå at blive en del af statistikken” giver vi fem bud på væsentlige tiltag, der beskytter virksomheder mod at blive kopieret på f.eks. svindelwebshops eller e-handelsplatforme.

Spørg os

Har du spørgsmål til, hvordan du bedst beskytter din virksomhed, så er du meget velkommen til at kontakte en af vores rådgivere. Vi står til rådighed både med gode råd og med konkrete, omkostningseffektive løsninger til håndhævelse af jeres rettigheder.

 

 

 

Fandt du denne artikel interessant, så vil du måske også synes om: Fem kloge overvejelser efter registrering af en IPR-rettighed.