Kopivarer: 400.000 danskere snydt på et halvt år

I starten af det nye år lavede TV2 et indslag om, at 400.000 danskere det seneste halve år er blevet snydt, da de har handlet på nettet. I stedet for at modtage et originalt produkt, har de i stedet fået leveret enten en kopivare eller slet ingenting. Det er et emne, som jævnligt bliver taget op, og det er stadig mere aktuelt end nogensinde.

Klik! Få minutter hjemme fra sofaen, mens yndlingsprogrammet kører på skærmen i baggrunden, og så er Nike-skoene til niecens fødselsdagsgave handlet. Måske. Vi ved efterhånden godt, at handel på nettet kan være forbundet med snyd, men i en travl hverdag vinder den digitale tidsalders effektivitet og komfort over frygten for at blive taget ved næsen, når danskerne shopper på nettet.

Det betyder også, at flere og flere kopivarer lander i danskernes digitale indkøbskurve. Ofte er det udsigten til at spare penge, der leder danskerne hen på de tvivlsomme websites, hvor vi i vores jagt på et godt tilbud overser de tegn, der burde få os til at stoppe op og overveje. Og det er god forretning for svindlerne.

Med priser langt under almindelige tilbud og billeder, der ligner ”the real thing” – ofte fordi de er stjålet fra det originale brands eget website – lokker svindlerne Dankortet frem hos de danske forbrugere. Men der er mange gode grunde til at tænke dig om en ekstra gang, når du støder på de alt for gode tilbud.

Når et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det også ofte sådan, det forholder sig. For når pakken lander hjemme på dørtrinnet – hvis der overhovedet kommer en vare – så er indholdet ikke bare et ringere produkt end forventet, men det kan også potentielt være sundhedsskadeligt.

Producenterne bag kopiprodukter har ikke et brand at beskytte, og det har ingen betydning for dem, om de lever op til gængse standarder. Derfor har de også et mere lemfældigt forhold til både materialer, og hvad de består af, samt til deres arbejdskraft og -forhold.

Du bør derfor gøre dig selv den tjeneste at holde øje med nogle af de kendetegn, der typisk karakteriserer de upålidelige websites. Med en forholdsvis kort tjekliste, som du kan se her, kan du nemlig i de fleste tilfælde hurtigt gennemskue, om du skal vælge at trykke ”køb”, eller om du skal skynde dig videre.