Nye vejledninger til markedsføring af fødevarer og foder gennem influencere

Fødevareministeren har offentliggjort to nye guides, der skal gøre det nemmere for virksomheder og influencere at navigere i reglerne for markedsføring af fødevarer, kosttilskud og foder

Brug af influencere på de sociale medier bliver en mere og mere populær metode til markedsføring, og både virksomheder og influencere skal i den forbindelse overholde markedsføringslovens regler om skjult reklame.

Når det markedsførte produkt er en fødevare, et kosttilskud eller foder, gælder der derudover de særlige regler for anprisning af ernærings- og sundhedsegenskaber, som ikke alle virksomheder og influencere er opmærksomme på.

Fødevarestyrelsen har derfor udarbejdet to nye vejledninger – én til virksomhederne og én til influencerne – som skal hjælpe til at undgå ulovlig markedsføring af fødevarer, kosttilskud og foder. De nye vejledninger skal ses som en hjælp til influencere og virksomheder, så de ikke uden ond vilje kommer til at bryde reglerne.

Vejledningen til virksomhederne

Af vejledningen fremgår, at det som udgangspunkt er virksomheden, der har ansvaret for, at markedsføringen er lovlig.

Til at hjælpe virksomheder, der gerne vil indgå i et samarbejde med en influencer, har fødevarestyrelsen oplistet følgende 5 gode råd:

  1. Giv en introduktion til, hvad anprisninger er.
  2. Lav en liste over de ernærings- og sundhedsanprisninger, som kan bruges for produktet.
  3. Giv eksempler på tilladt formulering af disse anprisninger.
  4. Gør opmærksom på relevante faldgruber.
  5. Oplys hvem i virksomheden influenceren kan kontakte ved tvivlstilfælde.

Det understreges derudover, at en virksomheds platforme på sociale medier, inkl. indlæg, opslag og kommentarer fra forbrugere, har et kommercielt formål. Derfor skal virksomheden sørge for løbende at slette indlæg, opslag og kommentarer på virksomhedens side/profil, som ikke overholder reglerne, og fjerne/afvise tags af virksomheden i andres opslag, som ikke overholder reglerne.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning om brug af influencere til markedsføring, er du velkommen til at kontakte os.

 

Skriv et svar