Artiklen er skrevet af advokat Simon Gjern Pedersen.
Det lyder umiddelbart som en positiv oplysning, men ifølge lovgivningen skal alle stegepander være fri for disse stoffer. Derfor må det ikke fremhæves som en miljø- eller sundhedsmæssig fordel.
Læs mere om vildledende markedsføring her.
Efter den første påtale dækkede virksomhederne de oprindelige klistermærker med nye, der forklarede, at de tidligere klistermærker var en fejl i strid med markedsføringsloven. De tilføjede samtidig, at produkterne stadig er PFOS/PFOA-fri – men også denne oplysning blev påtalt, fordi den fortsat fremhæver en lovpligtig egenskab.
Forbrugerombudsmandens vurdering er i overensstemmelse med den hidtidige praksis: Det er ulovligt at fremhæve en egenskab i sin markedsføring, der følger direkte af lovgivningen, som en miljø- eller klimamæssig fordel.
Det kan vildlede forbrugerne til at tro, at produktet er grønnere end konkurrenternes – selvom alle skal leve op til de samme regler.
Læs også: Greenwashing: Brug af grønne begreber fra særlovgivning i markedsføring
Hvordan undgår man greenwashing?
Vil du undgå at havne i samme situation? Greenwashing kan ske, selv når intentionen er god.
Læs advokat Simon Gjern Pedersens artikel: Sådan undgår du greenwashing – og få konkrete råd til, hvordan du holder din markedsføring lovlig og troværdig