Skip to main content

Nyhed · 15.12.2023

Må man sende elektronisk julekort til sine kunder?

Julen står for døren og det er nu, der skal sendes julehilsener. Men hvad siger markedsføringsloven?

Skrevet af advokat Mikkel Kleis

Mange virksomheder sender en e-mail med en julehilsen til sine kunder. Selvom der ligger gode intentioner bag, er det vigtigt at være opmærksom på, at en julehilsen, som sendes per e-mail, som udgangspunkt betragtes som en kommerciel henvendelse, som skal overholde markedsføringslovens § 10 (den såkaldte spam-regel).

Skal man have tilladelse for at sende julehilsen per mail til kunder?

Ja! I skal have en tilladelse, fx i form af et gyldigt samtykke til at modtage nyhedsbreve, før I må sende en elektronisk julehilsen til jeres kunder. Samtykket skal overholde de specifikke krav, der er angivet i markedsføringslovens § 10.

Hvis jeres kunder ikke har givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring fra jer, bør I derfor sende jeres julekort med gammeldags fysisk post – og kun til modtagere, der ikke er tilmeldt den såkaldte Robinsonliste.

Glædelig jul.

Partner, Advokat (H). Møderet for UPC

Mikkel Kleis

T +45 8930 9727 · M +45 6024 9053 · mkl@patrade-legal.dk