Skip to main content

Nyhed · 03.09.2025

Øget kvalitet af svindelsider truer store brands

Normalt er et kvalitetsløft en god ting – bare ikke når det handler om svindelsider. Desværre er det den tendens, vi ser her hos Patrade, hvor vi i første halvår lukkede mere end 1.800 svindelsider. Svindlerne er simpelthen blevet dygtigere.

Jakob Pedersen er Fraud Specialist og en del af vores team Online Brand Protection med svindelsider som sit specialområde. Arbejdet består i at finde, analysere og lukke alle typer af bedrageriske hjemmesider, navnlig falske webshops. Han har sammenlignet tallene for første halvår 2024 med samme periode i 2025 - og tendensen er klar:

”Vi kan se, at svindelsiderne bliver mere overbevisende. Vi har i år set en vækst i tilgangen af nye svindelsider på knap 54 %, og den absolut største vækst ser vi på det, vi kalder en-til-en svindelsider. Denne type svindelsider er kendetegnet ved at ligne et kendt brands officielle hjemmeside så meget som overhovedet muligt. Vi ser desværre, at svindlerne er blevet bedre til at imitere”.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her. 

De såkaldte en-til-en svindelsider står i modsætning til de mere generiske svindelsider, som er særligt udbredte inden for tøj og mode. På generiske svindelsider samler svindlerne varer fra utallige forskellige brands i én webshop og forsøger på den måde at ligne en autoriseret onlineforhandler af produkterne uden decideret at imitere en legitim eksisterende virksomhed.

Læs vores artikel om, hvordan man stopper svindelwebshops.

Ifølge Jakob Pedersen skal man som indehaver at af kendt brand ikke give op. Han forklarer:

”Vi kommer aldrig til at eliminere svindlen online fuldstændigt, men når vi eksekverer en kontinuerlig indsats for vores kunder, får vi fjernet næsten 100 % af svindelsiderne inden for meget kort tid. Det er vigtigt at få dem fjernet så hurtigt som muligt. Jo længere tid de eksisterer, jo mere skade kan de gøre på det originale brand og dets kunder – både i form af mistet omsætning og dårlige købsoplevelser for slutkunderne.

Hvis man ikke får gjort noget ved svindelsiderne, vinder de også hurtigt placeringer i søgeresultaterne på f.eks. Google. Eftersom generiske svindelsider også florerer i tusindvis, bør man ikke undervurdere den skade, de forvolder. En hurtig og hyppig indsats mod svindelsider koster svindlere mere, hvilket gør det mindre lukrativt at misbruge brands, som netop reagerer på svindlen”.

Falske reklamer på sociale medier accelererer udviklingen i svindelsider

I teamet arbejder vi også med nedtagning af falske reklamer og profiler på sociale medier som Facebook og TikTok. Patrick Lykke, vores Managing Brand Protection Counsel, har følgende kommentar til udviklingen:

“Spredningen af svindelsider via annoncer på Metas platforme (Facebook, Instagram, WhatsApp m.v.) og TikTok har udbredt problemet eksplosivt. Vi er af den opfattelse, at især Meta bidrager til væksten i svindel i Danmark ved ikke at være proaktive i forhold til reklamer for svindelsider”.

Løbende overvågning og håndhævelse er afgørende i kampen mod svindelsider

Vores bedste råd til at håndtere problemet er klart at etablere en kontinuerlig indsats, så man dels får et overblik over omfanget og tilgangen af nye svindelsider, dels kan gribe ind hurtigt. For at holde svindlen på et konstant minimum – som er vores mål – anbefaler vi vores kunder at overvåge og håndhæve hyppigt – meget gerne hver måned. Tempoet i svindlen er nemlig højt, og der popper hurtigt nye svindelsider op. Hvis først slutkunden har handlet der, er skaden sket. Det kommer ofte til udtryk ved trælse henvendelser i kundeservice og negative Trustpilot-/Google-anmeldelser. Derudover er pengene selvfølgelig blevet trukket fra slutkundens bankkonto med det samme.

Der er forskel på, hvor udsatte forskellige brands er, men ovenstående gælder for mange af de brands, vi arbejder med.

Vil du have hjælp til at beskytte dit brand mod krænkelser online?

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du vil have hjælp til overvågning og håndhævelse af svindelsider eller vide mere om Online Brand Protection, og hvordan vi kan hjælpe dig. Vi tilbyder både ad hoc løsninger og abonnementsløsninger i flere prisklasser. 

Udfyld formularen nedenfor, så kontakter en af vores specialister dig.

Læs også: Succesrigt modebrand sparede tid og fik ro i maven, da Patrade fik ansvaret for at lukke svindelsider
Udfyld formularen og lad os kontakte dig

Patrade A/S er dataansvarlig og behandler dine personoplysninger fortroligt og alene for at behandle og besvare din henvendelse via telefon eller e-mail. Hvis henvendelsen besvares af en medarbejder fra Patrade Legal Advokatanpartsselskab, hvilket vil blive oplyst eller fremgå af e-mailautosignaturen, er dette selskab imidlertid dataansvarlig. Læs mere i vores privatlivspolitik, herunder hvordan du udøver dine rettigheder, eksempelvis retten til indsigt.

Artiklens medvirkende:

Managing Brand Protection Counsel

Patrick Lykke

T +45 8930 9789 · M +45 2616 7928 · plk@patrade.dk