I den aktuelle sag havde to konkurrenter brugt betegnelsen ”panserglas” i forskellige variationer (”Panser Glas”, ”Panserglas”, ”panserglas”, ”Panser Glas”, ”panserglasset”) som betegnelse for beskyttelsescovers, der blev markedsført og solgt på to forskellige webshops.
PanzerGlass er et velkendt varemærke
Udover at vinde den aktuelle sag, så har PanzerGlass nu rettens ord for, at PanzerGlass er et velkendt varemærke. Dermed kommer PanzerGlass i selskab med store brands som LEGO, NOMA og PIRATOS, som også har fået status som velkendte varemærker i retssager.
Advokat Nick Lissner førte sagen og siger i en kommentar til afgørelsen:
”Vi gik ind i sagen for at stoppe endnu et forsøg på at snylte på varemærket PanzerGlass. Som en del af sagen gik vi også efter at få anerkendt PanzerGlass som et velkendt varemærke, da det ville betyde, at vores klient ville stå langt stærkere rustet mod misbrug fremover”.
At få rettens ord for, at man er et velkendt varemærke er imidlertid ikke ligetil, og Nick Lissner havde derfor forberedt en omfattende bevismængde forud for retssagen.
”For at et mærke kan klassificeres som velkendt, har EU-domstolen bl.a. udtalt, at mærket skal være alment kendt af den potentielle målgruppe.
PanzerGlass A/S har gennem årene været særdeles aktive i sin markedsføring, bl.a. med sponsorater af kendte personer, som Cristiano Ronaldo og Caroline Wozniacki, men i det hele taget har virksomheden investeret meget i markedsføring og branding,” forklarer Nick Lissner og tilføjer:
”Den massive markedsføring har resulteret i et højt kendskab, både uhjulpet og hjulpet, her ligger PanzerGlass langt foran konkurrenterne, hvilket har været med til at cementere, at mærket ER velkendt”.
PanzerGlass har gennem hele mærkets levetid været udsat for misbrug og virksomheden har fra start taget kampen op. Hos PanzerGlass er der da også stor tilfredshed med endnu en vunden retssag:
”Dommen betyder, at vores varemærke nu står endnu stærkere, så vi er naturligvis ovenud tilfredse med dommen og Patrades håndtering af sagen. Vi investerer massivt i markedsføring og så er det afgørende at det er os, der får glæde af markedsføringen, ikke de mange konkurrenter, der står på spring for at misbruge vores navn,” siger Jimmy Olsen, CEO hos PanzerGlass og understreger:
”Vi håber og tror på, at denne dom vil have en afskrækkende virkning på andre virksomheder, der skulle få lyst til at misbruge vores navn. Vi hilser konkurrence velkommen, men ikke unfair konkurrence”.