Skip to main content

Varemærke

Vi forstår. Det vigtigste I har er jeres konkurrenceevne.

Varemærke

Vil du undgå, at andre snylter på dit gode navn og rygte, som du har brugt år på at opbygge? Så bør du overveje at beskytte det, der kendetegner din virksomhed med et varemærke. Du kan beskytte alt fra firmanavne og produktnavne til logoer, slogans, lyde og farver.

Varemærke

Et varemærke er virksomhedens særlige kendetegn og er det, der differentierer din virksomhed fra konkurrenterne i markedet. Derfor er det vigtigt at være meget omhyggelig, når du skal vælge et navn, uanset om det er til selve virksomheden eller til et produkt eller brand. Navnet skal både skabe særkende og samtidig må du ikke vælge noget, der allerede er taget.

Få vores gode råd om beskyttelse af virksomhedsnavne og varemærker, og læs hvordan du undgår navnestridigheder.

Hvordan vælger man et godt navn til et brand eller en virksomhed?

At vælge et godt navn til en virksomhed eller til et nyt brand (eller produkt) kan være svært. Og har du først valgt et navn og er begyndt markedsføringen, så kan det være både for sent og for dyrt at lave det om.

Der er naturligvis en række overvejelser af rent brand-strategisk karakter, når du skal vælge et navn, men der er også en række juridiske hensyn at tage i forhold til at kunne få registreret navnet som varemærke, og dermed beskytte navnet mod misbrug. Det har vi samlet en række gode råd om i denne artikel: 3 overvejelser før valg af navn eller logo til et nyt varemærke.

Hvad er et varemærke?

Varemærker repræsenterer den største værdi hos de fleste virksomheder – også større end fast ejendom og produktionsmaskiner. Hvor var f.eks. Coca-Cola uden sit varemærke?

Området er reguleret af varemærkeloven, som siger, at et varemærke er det særlige kendetegn (som logo, slogan, brands, lyde eller farver), som en virksomhed kan bruge til at markedsføre sig selv eller sine produkter og services med.

Det betyder, at varemærker er særlige kendetegn for virksomheden. De adskiller din virksomhed fra konkurrenterne og er derfor værd at beskytte mod kopiering og andre former for misbrug.

Et af de steder, hvor varemærker ofte misbruges, er online. Det findes der heldigvis råd for.

Sådan beskytter du dit brand mod misbrug online.

Typer af varemærker

Der findes forskellige typer af varemærker. Samme brand kan godt være beskyttet af mere end én type varemærke. De fleste forbinder nok varemærker med logoer, men et varemærke kan også fx være et ord eller en ordforbindelse, helt konkret er selve Coca-Cola registreret som det velkendte logo i rødt og hvidt, men også selve ordet COCA-COLA er registreret.

Her kan du se, hvilke typer varemærker, der findes og hvad de dækker over:

  • Ordmærker: består kun af kombinationer af ord, bogstaver, tal eller andre typografiske tegn.
  • Figurmærker: eksempelvis logoer, det vil sige varemærker der ikke er lavet af standardtegn, -stil eller -layout. Et figurmærke kan kombineres med ord.
  • Formmærke: består af figurer i 3D hvor selve varens kendetegn er fx indpakningen eller emballagen. Formmærker kan også kombineres med ord.
  • Positionsmærker: består af en særlig måde som varemærket er anbragt eller fastgjort på mærket.
  • Mønstermærke: består udelukkende af elementer der gentages regelmæssigt og er typisk brugt på selve varen eller emballagen.
  • Farvemærker: består udelukkende af en enkelt farve uden konturer eller en kombination af farver uden konturer.
  • Lydmærker: består udelukkende af en lyd eller en kombination af lyde.
  • Duftmærker: består af en duft.

Hummel er et eksempel på en virksomhed, der har flere varemærker, bl.a. selve navnet, men også de ikoniske vinkler.

Se, hvordan vi hjælper Hummel med varemærkebeskyttelse.

Hvad opnår man ved en varemærkeregistrering?

Vi ser ofte, at svindlere forsøger at snylte på det gode navn og ry, som andre har brugt år på at opbygge. Og lykkes det, kan det have store konsekvenser for den virksomhed, det går ud over.

Derfor er at afgørende at få varemærkebeskyttelsen på plads. Har du det, så har du retten til at forbyde andre at udnytte varemærket kommercielt, og det kan have meget stor betydning for både indtjening og brandværdi.

Lad dig inspirere af PanzerGlass, der bruger varemærket til at bibeholde virksomhedens position på markedet.

Hvor længe gælder et varemærke?

Et varemærke vil i princippet aldrig udløbe, men det kræver, at du sørger for at få det fornyet hvert 10. år ellers mister du rettigheden. Et varemærke gælder nemlig i 10 år fra den dato, du har ansøgt om det, altså den dag, ansøgningen er indleveret. Efter de 10 år skal du rette henvendelse til myndighederne for at få varemærket fornyet og du skal betale et fornyelsesgebyr.

Har du et varemærke, skal du holde øje med, hvornår det udløber, men du skal også holde øje med, om der er nogen, der krænker dit varemærke. Begge dele kan vi stå for, vi har mange års ekspertise og vi har udviklet effektive administrations- og overvågningsværktøjer.

Lad os stå for administration af dit varemærke eller varemærkeportefølje.

Hvad betyder registreret varemærke?

Et varemærke er en immateriel rettighed, dvs. at du har opnået beskyttelse ved hjælp af en registrering hos myndighederne. Du kan vælge at vise, at varemærket er registreret ved at bruge ®-symbolet, det sender stærke signaler til omverdenen.

Dit brand, kendskabet til din virksomhed og kvaliteten af dine varer og ydelser har betydning, når dine kunder skal vælge, hvem de køber af. Og alt sammen er det beskyttet med de rette varemærker. Varemærket hjælper dig med at stoppe dine konkurrenter i at efterligne eller lægge sig for tæt op ad dit brand. Og med et varemærke er det dig, der har den stærkeste hånd, hvis det skulle ende med en konflikt eller retssag om krænkelser.

Se her, hvordan vi kan hjælpe dig, hvis dit varemærke bliver krænket.

I Danmark har du en ret ved bare at have markedsført dit produkt. Det vil sige, at du kan opnå at få nedlagt forbud mod salg og tilbagetrækning af efterligninger, selvom du ikke har beskyttet dem med en varemærkeregistrering. Men den ret er altså kun gældende i Danmark – og vi anbefaler aldrig, at man støtter sig til ikke-registrerede rettigheder.

Hvordan undgår man degenerering af et varemærke?

Brugen af ®-symbolet er et af de greb, der kan være med til at forhindre, at dit varemærke degenererer, dvs. bliver synonymt med et produkt eller en produktkategori. Der er dog flere greb for at undgå degenerering. Vi har samlet nogle retningslinjer, som kan være en hjælp til at undgå varemærkedegenerering i denne artikel: Sådan undgår du degenerering af dit varemærke.

Hvordan registrerer man et varemærke?

Hvis du har styr på, om dit varemærke opfylder kravene til registrering, så er næste skridt at indsende en ansøgning til myndighederne i det land eller de lande, hvor du har tænkt dig at markedsføre dit produkt, nu og i fremtiden.

Læs om, hvordan du registrerer et varemærke.

Et varemærke skal opfylde tre krav for at kunne beskyttes

Alle krav skal være opfyldt:

  • Det skal kunne adskille din virksomheds varer og tjenesteydelser fra andre virksomheders
  • Det skal kunne gengives på en måde, der gør det muligt at fastslå den klare og præcise genstand for beskyttelsen
  • Varemærket skal have særpræg.

Der er også en række ting, varemærket ikke

Listen her nævner nogle, men langt fra alle:

  • Det må ikke være beskrivende. Du kan fx registrere mærket GOLD for kaffe men ikke for smykker.
  • Du må ikke inkludere officielle statskendetegn som det danske flag uden tilladelse.
  • Det må ikke krænke andres varemærkeret.

Hvad koster det at registrere et varemærke?

Prisen for et varemærke afhænger af, hvor mange lande og hvor mange klasser (varekategorier), varemærket skal gælde i.

  • Et varemærke i Danmark koster 2.000 i grundgebyr for én klasse.
  • Et EU-varemærke koster 1.000 EURO.
  • Et internationalt varemærke koster 653 schweizerfranc.

De angivne priser er kun grundgebyrer til myndighederne. Der er forskellige andre gebyrer og et honorar til os for rådgivning og eventuelle forundersøgelser. I en forundersøgelse kan vi se om andre allerede har registreret noget, der kan forhindre den ønskede registrering.

Vi oplyser dig altid om et samlet pris inden vi sætter noget i gang.

Undersøg markedet inden du søger varemærke

Vi får ofte henvendelser med ønsket om at få et varemærke på noget, som man tror er ledigt på markedet, men som rent faktisk allerede er registreret. Det er ikke nok at google et givent navn, for et sådant søgeresultat fortæller ikke nok. Det er nemlig ikke alle varemærker, som er registrerede, man kan søge frem på google. Dvs. man risikerer at krænke andres rettigheder, hvis man alene støtter sig til de resultater, man selv kan finde frem.

Vi kan hjælpe dig med at undersøge, hvad der i forvejen findes på markedet, ligesom vi kan hjælpe dig med rådgivning om, på hvilke markeder og i hvilke lande, det vil give mening at ansøge om varemærkeregistrering.

Varemærkeregistrering

Vi hjælper allerede disse virksomheder