Når der skal vælges et nyt varemærke som f.eks. et nyt produktnavn eller virksomhedsnavn, begår mange den fejl ikke at være grundige nok i udvælgelsesprocessen. De vælger ofte et navn, der lyder godt eller passer ind i en sammenhæng, men det kan godt betale sig at gå mere omhyggeligt til værks fra starten.
Hvad er et godt navn ud fra et rettighedsperspektiv?
Et navn til et nyt produkt, produktlinje, virksomhed eller lignende skal ikke bare lyde godt og være nemt at huske. Der er ud fra et rettighedsperspektiv nogle overvejelser, som er vigtige at gøre sig allerede tidligt, hvis det nye navn skal blive en succes som varemærke på markedet. Du skal overveje disse tre ting:
- Undersøg, om navnet allerede er i brug
- Tænk ikke for generelt, når du vælger et navn
- Vær opmærksom på navnets betydning - også på andre sprog
Læs videre og få uddybet de tre punkter.
1. Undersøg, om navnet allerede er i brug
Vælger du et navn, som andre allerede har rettighederne til, så kan det skabe store – og dyre – problemer for dig. Særligt hvis du allerede er langt i lanceringen af dit nye navn og tilhørende produkt, før du bliver opmærksom på det. Derfor er det en rigtig god idé at få lavet en forundersøgelse meget tidligt i processen. Den kan ikke bare afklare, om din idé til et navn er identisk med registrerede eller ansøgte varemærker, men også om det lægger sig så tæt på et andet varemærke, at de to ville kunne forveksles. Er det tilfældet, så vil det med stor sandsynlighed give sammenstød med rettighedshaverne ude på markedet, og i sidste ende kan det føre til, at du må opgive at bruge navnet.
Kendt tomatproducent vandt sag - læs artiklen om 'Northern Greens' og 'Nordic Greens'.
Skal dit varemærke bruges internationalt?
Ofte er det først, når virksomhederne skalerer op og bliver internationale, at problemerne for alvor opstår. Og så er der ikke længere nogen nem måde at rette op på det. Virksomhederne er på det tidspunkt typisk veletablerede med deres navn på det danske marked, men bliver de forhindret af en anden rettighedshaver i at bruge deres navn på udenlandske markeder, så får det betydning for hele virksomhedens vækstmuligheder.
Med en grundig forundersøgelse vil du dog tidligt i forløbet blive gjort opmærksom på lignende mærker og vil dermed have mulighed for at tilrette dit mærke, før du sender det ud på markedet – i Danmark og i udlandet.
2. Tænk ikke for generelt, når du vælger et navn
Det er væsentligt ikke at vælge et navn, der er for gængs eller generelt. Det har for mange andre allerede gjort, og det kan derfor blive svært at styre uden om andres rettigheder i en registreringsproces. Desuden er risikoen for, at dit mærke udvandes større, hvis det er for gængs brugt.
Generelle ord eller udtryk har også tendens til at være beskrivende for det produkt, det dækker over, og mærket vil så ikke kunne registreres. Det kan i en opstart synes som en fordel at anvende et generelt ord som varemærke, da det giver direkte associationer til det produkt, det relaterer sig til, og det kan endda have en kortsigtet gevinst i forhold til at blive fundet via eksempelvis søgemaskineoptimering. Men på sigt, når virksomheden er etableret, vil det skabe problemer, hvis varemærket ikke kan registreres.
Et varemærke må som sagt ikke være beskrivende, men det er kun en af flere ting, som varemærket ikke må. Bliv klogere på, hvilke krav et varemærke skal opfylde for at kunne beskyttes på denne side, hvor du også kan læse, hvad varemærket ikke må.
Kan man bruge et navn uden at registrere det?
Det er muligt at bruge et navn uden at registrere det som et varemærke, men det er i så fald vanskeligt at forhindre andre i at sælge produkter under samme navn, hvilket ikke bare kan have en negativ effekt på din virksomheds omdømme, men det kan også føre til mistede markedsandele. Vælg derfor et navn, der differentierer dit produkt eller virksomhed fra konkurrenterne. Og sørg for at få det registreret.
Læs mere om varemærkeregistrering.
3. Vær opmærksom på navnets betydning – også på andre sprog.
Det er ikke uvæsentligt at tjekke, om din idé til et varemærke betyder noget på et andet sprog. Ikke alene kan det påvirke seriøsiteten omkring dit mærke, hvis det har en uheldig betydning i udlandet – overvej f.eks. betydningen af ordet ”fart” på henholdsvis dansk og engelsk – men det kan også i visse tilfælde have indflydelse på dine muligheder for at få mærket registreret i udlandet, f.eks. hvis navnet findes upassende på et andet sprog.
Vi har mange års erfaring med at hjælpe virksomheder godt på vej med deres nye ideer. Kontakt os gerne, hvis du har brug for hjælp. Du kan komme i kontakt med os og bestille et varemærke på formularen nedenunder.
Et ekstra råd til dig, der allerede har en varemærkerettighed
Der kan ske det, at andre virksomheder bruger dit varemærke. Hvis det sker og du tillader det, dvs. undlader at gribe ind, så er der en risiko for, at du med tiden helt vil miste din varemærkerettighed, dit varemærke vil degenerere. Se her, hvordan man undgår degenerering af et varemærke.