Skip to main content

Artikel · 27.02.2019

Hvordan minimerer du risikoen for kopier på Amazon?

Kom kopisterne til livs. Læs med her og få vores 5 gode råd til at minimere risikoen for krænkelser på Amazon.

Amazon har for nyligt udvidet deres nordiske tilstedeværelse med lanceringen af amazon.se. Dermed markerede den globale gigant officielt sit indtog i Norden i en tro på, at der er vækstmuligheder. Norden har ellers tidligere været kendetegnet som et marked, hvor mindre, selvstændige webshops har floreret, men den tid er nu forbi.

Her hos Patrade, oplever vi i højere grad end nogensinde, at når virksomheder overser markeder, så er andre aktører mere end villige til at indtræde i stedet. Det dikterer traditionel konkurrencetænkning selvfølgelig, men i en digital, globaliseret verden, hvor salg afgøres af søgerangeringer, og indgangsbarrierer næsten ikke eksisterer, er det ikke bare konkurrenter, som danske virksomheder bør frygte.

Kopister, svindlere og sågar uvidende sælgere, der er tilbøjelige til at blive fristet af et pænt varemærke med høj søgeordsværdi, kan få frit spil og hurtigt opnå høje rangeringer i e-handelsportalers algoritmer ved blot at være til stede først. De kan så let som ingenting finde en fabrikant til deres kopier på den kinesiske B2B-platform, Alibaba, og sælge dem videre til forbrugere på Amazon – nogle gange endda uden på noget tidspunkt at have haft varerne i hænderne selv.

Det kan derfor virke uoverskueligt at helgardere sig, men vores spørgsmål til virksomhederne er så: Hvis Amazon og andre e-handelsplatforme er så tilpas lette at agere på for en doven snylter, hvad stopper så jer i at være til stede og hvordan stopper I krænkerne?

Hvis I har et eller flere registrerede varemærker, og I vel at mærke beskytter dem, så har i en konkurrencemæssig fordel. Lider I under succesfulde kopister, så har I overset en forretningsmulighed. Men løbet er ikke kørt. Vores følgende fem råd har vist sig at være simple, men effektive våben imod krænkelser:

  1. Vær til stede på samtlige profitable markeder enten på egen hånd eller igennem forhandlere. Adskillige platforme giver rettighedsindehavere værktøjer til at styrke deres forretninger såsom Amazons Brand Registry, hvorigennem der kan skabes reklamesider og forbedrede håndhævelsesmuligheder.
  2. Opnå relevante rettigheder i særligt EU og Kina, f.eks. varemærker til håndhævelse over for misbrug af søgeord, og eventuelt den ofte oversete, men billige og stærke designrettighed til håndhævelse over for kopier.
  3. Udøv effektiv og dokumenterbar prisstyring, så kopier kan identificeres fra originale varer.
  4. Stil krav til distributører om at bruge jeres markedsføringsmateriale, herunder varemærker og billedmateriale – også for at kunne identificere krænkelser, men mest af alt for at indarbejde jeres brand hos forbrugerne og skabe tillid.
  5. Anvend og samarbejd med en specialiseret jurist med kendskab til jeres produkter, der kan få krænkelser fjernet fra e-handelsplatforme for at få jeres originale produkter til tops i søgerangeringer.

Er I ikke selv til stede på et potentielt marked, udfylder kopisterne gerne hullerne for jer, men der findes effektive redskaber til at forebygge eller bekæmpe disse problemstillinger. Det kan alt sammen lyde vældig besværligt, men det er det ikke for os, vi har et dedikeret team, der ikke arbejder med andet, for som vi siger: We watch out for counterfeits so you don’t have to.