Danske influencere er dygtige til at generere indkomst, men forstår ikke altid deres kontraktuelle forpligtelser eller at beskytte deres brand. Imidlertid har mange danske kendte, bloggere, influencere og YouTubers ikke taget de nødvendige juridiske skridt for at beskytte deres ry og rygte.
Lyssky virksomheder snylter på influencer
En stærk juridisk beskyttelse er i højere grad blevet en nødvendighed i en digital virkelighed, hvor det er blevet nemmere for virksomheder at photoshoppe billeder af influencere ind ved siden af deres produkter og snylte på deres brand – hvilket i nogle tilfælde kan være decideret ødelæggende for influencerens omdømme.
Der er set flere eksempler, hvor lyssky virksomheder har udnyttet kendte danskere til ulovlig reklame, blandt andet tv-værten Sofie Linde hvis navn og billede er blevet udnyttet til salg af slankepiller og Rasmus Seebach, hvis navn og billede blev udnyttet til at reklamere for en bitcoin-platform.
Hos Patrade kan vi hjælpe influencere med at få stoppet den ulovlige brug og søge om erstatning og godtgørelse hos de virksomheder som på groveste vis udnytter influencerne. Vi tilbyder online brand protection, en service som effektivt overvåger og fjerner krænkelser af brands.
Kontrakter og markedsføring
Mange influencere er heller ikke i tilstrækkelig grad juridisk repræsenteret ved indgåelse af kommercielle partnerskaber med virksomheder.
Danske influencere er ofte tilknyttet bureauer, som både arbejder som agent og reklamefirma for influenceren. Det giver god mening, da bureauerne som regel er meget kompetente i forhold til markedsføring af influenceren og til at sælge deres ydelse. Men selvstændig juridisk rådgivning vil ofte være at foretrække, f.eks. for at sikre, at influenceren overholder markedsføringslovens regler om skjult reklame eller at influencere forstår betydningen af fortrolighedsklausuler i kontrakter.
Mange bureauer for influencere og bloggere er dygtige til markedsføring og tilbyder ofte en standardformular ved kontraktindgåelse med virksomheden. Problemet opstår, hvis virksomheden ikke accepterer disse standardvilkår, eller hvis influenceren har opnået en så stor individuel popularitet, at en individualiseret kontraktforhandling er at foretrække. Her kommer de juridiske rådgivere i stedet ind i billedet.
Forbrugerombudsmandens fokus på overholdelse af markedsføringsloven har hjulpet mange bloggere og influencere, men mange har stadig svært ved at forstå reglerne.
Vi tilbyder rådgivning til vores klienter om overholdelse af Markedsføringsloven, blandt andet i forhold til hvordan man bør markere at det er en reklame foran de kommercielle posts (opslag), og at forstå hvornår og under hvilke forhold den kommercielle hensigt skal angives – eksempelvis i forhold til angivelse af gaver på posts og stories på sociale medier.
Varemærkeregistrering bør være en selvfølge
Den klare anbefaling til alle influencere er at få varemærkeregisteret deres navn for at beskytte brandet mod efterligninger og snyltere. Lige så snart, man har opbygget et positivt omdømme og er interessant for virksomheder at associeres med, bør man overveje at beskytte sit navn ved en varemærkeregistrering.
Et registreret varemærke vil ofte være det bedste værn mod andres udnyttelse af ens navn, hvad end det drejer sig om kopivarer fra Kina, håndhævelse i forhold til domæneregistreringer eller blot at sikre eneretten til ens brand i både ind- og udland.
Udlandet er foran Danmark
I udlandet er det meget almindeligt for influencere og andre kendte personligheder at varemærkeregistrere deres navne, samt at kommercialisere disse i form af licensaftaler.
Det er besynderligt og ærgerligt, at danske influencere er så dygtige til at indgå kommercielle partnerskaber, men oftest ikke har overvejet tanken om kommercialisering af deres IP (intellectual property). De ville stå langt stærkere, hvis de søgte juridisk bistand og fik lavet en egentlig IPR-strategi i forhold til deres varemærkeportefølje, samt overvejer mulighederne for licensering af deres brand, for eksempel til tøj- eller kosmetikproducenter.
Det vigtigste er, at det er influenceren som bevarer kontrollen over brandet og bestemmer hvordan og hvorledes det bedst udnyttes.