Denne situation opstår ofte for virksomheder, som har introduceret et nyt produkt på markedet og for virksomheder som har en førende markedsposition. I starten opfatter virksomheder det typisk som et tegn på succes; vores varemærke er blevet synonymt med vores produkt.
Tillader du, at andre virksomheder bruger dit varemærke, er der en risiko for, at du med tiden helt vil miste din varemærkerettighed. Det er naturligvis ærgerligt, når man har brugt mange ressourcer på at opbygge et brand.
Der er mange virksomheder, som har været udsat for varemærkedegenerering. Eksempelvis var både ”radiator”, ”nylon” og ”linoleum” tidligere varemærker. I dag er det generiske ord, som alle må anvende i deres markedsføring.
Det er selvfølgelig vigtigt at registrere sine varemærker. Men det er også vigtigt, at man beskytter denne investering ved ikke at lade sine varemærker degenerere.
Se her, hvordan PanzerGlass undgår at blive synonym med skærmbeskyttelsesprodukter.
Hvordan undgår man degenerering af et varemærke?
Vi har samlet nogle retningslinjer, som kan være en hjælp til at undgå varemærkedegenerering:
- Brug altid varemærket som et navn. Det vil sige, at varemærket skrives med stort begyndelsesbogstav og aldrig bruges som et navneord eller et udsagnsord.
- Brug symbolerne ® og TM.
® bruges efter varemærker, som allerede er registrerede (eller ansøgte). - TM bruges efter ikke-registrerede mærker, som er karakteristiske for jeres virksomhed, produkter eller ydelser.
- Brug varemærket sammen med det generiske ord for produktet. Ved lancering af et nyt produkt på markedet, så sørg altid for at finde både et generisk navn til produktet og et varemærke, og anvend altid disse sammen. Brug altid kun varemærket som et varemærke.
- Når der skal vælges varemærke, så overvej, om andre vil være tilbøjelige til at bruge varemærket til at beskrive produktet. Dette sker oftest med korte og enkle varemærker, der er lette at udtale, og som dækker over produkter med meget lange og komplicerede navne.
- Gå den interne og eksterne kommunikation igennem, og lav ændringer, hvor det er nødvendigt.
- Skrid altid ind over for krænkelser. Ellers accepterer du, at dit mærke degenereres – også selv om du har fulgt alle de øvrige råd ovenfor.
- Sørg for at melde disse retningslinjer ud til hele organisationen.
Hvordan vælger man et nyt navn eller logo?
Vi har samlet tre overvejelser i en lille guide, som kan hjælpe dig når du skal vælge et navn eller logo til et nyt varemærke. Hvis du gør dig de overvejelser, så kan de være med til at undgå degenerering af dit varemærke.
Bestil varemærke
Hvis du er klar til at bestille et varemærke, kan du gøre det her: Ja tak, bestil varemærke.