Det kan godt være, at Maersk har 117 år på bagen, men den hæderkronede rederikoncern har de seneste år lavet så massiv en digital omlægning, at virksomheden på mange måder vil komme til at minde om en tech virksomhed.
”Vores digitale transformation stiller helt nye krav til vores håndtering af IP. For når vi befinder os midt i en digital transformation, kan alle vores 80.000 ansatte udvikle IP, som vi skal kunne opsnappe, beskytte og udnytte,” forklarer Simone Frattasi, Head of Global IP hos Maersk.
Effektiv assistance i hverdagen
Her har man centraliseret håndteringen af IP, så enhver lokal enhed i konglomeratet, der f.eks. finder på eksempelvis nye produktnavne, skal igennem den globale IP-afdeling for at registrere et varemærke og vurdere risikoen for en eventuel patentkrænkelse.
Det giver et godt udgangspunkt for at have kontrollen over produktnavne, logoer og domæner i hele verden, og her hjælper Patrade bl.a. med at håndhæve rettigheder ved at lukke svindelwebshops, fjerne domæner eller afværge krænkelser på sociale medier.