Skip to main content

Patentadministration

Vi sætter en ære i at passe godt på dine patenter.

Patentadministration

Det er let at undervurdere, hvor vigtig administrationen af dine patenter er. Patentadministration dækker over en række opgaver som arkivering og indlevering af dokumenter, overholdelse af frister med myndigheder, sikring af formelle informationer og ikke mindst et samlet overblik over opgaverne.

Patentadministration er ét af de ben, dit patents gyldighed, og dermed beskyttelsen af din opfindelse, står på. Og det er aktuelt at forholde sig til, fra det øjeblik du står med en opfindelse, som du vil søge patent på.

Det indeholder administration af patenter normalt

Når du vil søge patent er det selvfølgelig vigtigt, at det er de rigtige oplysninger, der bliver registreret hos myndighederne. Alle dokumenter med formel information som opfinderens navn, ejer af patentet og eventuelle overdragelser af en opfindelse til en virksomhed, skal registreres korrekt.

Under ansøgningsprocessen, der kan vare i op til 4 år, er der også behov for rettidig sagsstyring. I forløbet fra du indleverer din patentansøgning til der bliver udstedt patent, forventes du at besvare henvendelser fra myndighederne, for eksempel med argumenter for, hvorfor du skal have udstedt patent og ofte også at du tilretter ansøgningen. Svarer du ikke inden for den frist myndighederne sætter, risikerer du at miste din rettighed endegyldigt.

Efter dit patent er udstedt vil du fortsat kunne modtage henvendelser fra myndighederne der kræver svar. For eksempel angående indsigelser mod din registrering af patentet som også skal håndteres rigtigt og inden for særlige tidsfrister.

Når du har opnået patent, gælder rettigheden i op til 20 år fra ansøgningsdatoen. Du skal betale en fornyelsesafgift hvert år for at vedligeholde det. Har du patenter på flere markeder, bliver det hurtigt et større arbejde at administrere disse.

Sådan hjælper vi dig med patentadministration

Vi står parat til at hjælpe dig med administrationen af dine patenter. Vi er et kompetent hold af paralegals, hvoraf flere har gennemfør QIPA (Qualified Intellectual Property Administrator), den danske uddannelse for patentadministratorer der udbydes af Dansk Institut for Immaterialretsuddannelse. Vi har et enestående overblik over vores kunders rettigheder og ved hvad der er vigtigt i dagligdagen for hver enkelt virksomhed, så arbejdet med patenter og andre rettigheder foregår optimalt.

Tillad os at hjælpe

Vi tilbyder at håndtere al administration af din patentportefølje så du slipper for at bekymre dig. Vores service er din sikkerhed for, at alle frister bliver overholdt og gennem vores værktøj EXTRANET er al dokumentation på dine sager tilgængelig for dig.

Patentadministrationen er en udfordring for mange virksomheder, men faktisk også et af de områder, hvor digitaliseringen og legaltech har betydet store forandringer. Her tilbyder vi også solide løsninger: Vores digitale værktøj IP Highlighter giver et hurtigt og let overblik over samtlige rettigheder i din IP-portefølje. Det giver dig også mulighed for let at udregne og vise kommende udgifter til fx fornyelser og er dermed en stor hjælp i din virksomheds budgetteringsarbejde. Adgang til værktøjet er gratis for vores kunder, du kan læse mere om vores legaltech-løsning her.

Vi hjælper allerede disse virksomheder med patentadministration