Skip to main content

Varemærkeadministration

Vi giver dine varemærker vores udelte opmærksomhed

Varemærkeadministration

Overvågning af dine rettigheder, administrationen af dokumenter, betaling af fornyelser og overholdelse af frister – det er ikke de opgaver, der løber med opmærksomheden, når man tænker på varemærker.

Ikke desto mindre er det opgaver der, hvis de ikke bliver udført punktligt og korrekt, kan få stor betydning for dine varemærkers gyldighed. Og de administrative opgaver gør sig gældende fra det øjeblik, du beslutter dig for at ansøge om en varemærkeregistrering.

Disse opgaver indgår i varemærkeadministration

Når du søger om et varemærke, er det afgørende at det er de korrekte oplysninger, der bliver registreret hos myndighederne: al dokumentation med formelle oplysninger (underskrifter, sprog, indehaver og repræsentantens oplysninger), hvilke varer og tjenesteydelser, mærket skal beskyttes for, oversættelser med mere.

Når du har været igennem en eventuel forundersøgelse af eksisterende rettigheder og har indsendt din ansøgning (der også består af en række obligatoriske oplysninger, læs detaljerne om varemærkeregistrering her), vurderer myndighederne om dit varemærke har det fornødne særpræg til at opnå beskyttelse. Fra du har indleveret ansøgningen, har du 6 måneder til at søge beskyttelse i andre lande med samme begyndelsesdato som den første ansøgning. Det giver dig beskyttelse i alle de lande du søger og når du opnår varemærkeregistrering, sikrer det dig fra det øjeblik du har sendt ansøgningen.

Et varemærke gælder i 10 år fra ansøgningsdatoen. Når perioden udløber kan du forny det med yderligere 10 år ad gangen. I princippet vil det aldrig udløbe, til forskel fra både patent og design – så længe du fortsat betaler den obligatoriske fornyelsesafgift hvert 10. år. Har du flere varemærker fordelt i flere lande bliver det hurtigt et større arbejde at administrere og overvåge dem. Læg dertil at en varemærkeregistrering ikke i sig selv sikrer dig mod efterligninger: Du er selv ansvarlig for at håndhæve dine rettigheder overfor krænkere. Med en varemærkeovervågning er du hele tiden orienteret, hvis dine konkurrenter introducerer noget, der krænker dine rettigheder.

Sådan sørger vi for administrationen af dine varemærker

Vi tilbyder at håndtere al administration af din varemærkeportefølje, så du sparer tid og slipper for at bekymre dig. Vores service er din sikkerhed for, at alle frister bliver overholdt og gennem vores værktøj EXTRANET er al dokumentation tilgængelig for dig.

Varemærkeadministrationen er en almindelig udfordring for mange virksomheder, men faktisk også et af de områder, hvor digitaliseringen og legaltech har betydet store forandringer.

Vores digitale værktøj IP Highlighter giver nemlig et hurtigt og let overblik over din IP-porteføljes samlede rettigheder. Det giver dig også mulighed for let at udregne og vise kommende udgifter til fx fornyelser og er dermed en stor hjælp i din virksomheds budgetteringsarbejde. Adgang til værktøjet er gratis for vores kunder. Læs mere om IP Highlighter her.

Skal vi administrere dine varemærker? Ja tak, jeg vil gerne kontaktes af en ekspert

Vi hjælper allerede disse virksomheder