Skip to main content

Ny afgørelse · 11.04.2022

Fazer havde ikke opnået varemærkeret til formen på Dumle-slikkepinden

Fazer havde ikke opnået varemærkeret til selve formen på Dumle-slikkepinden. Derudover krænkede Spangsbergs MUMS! emballage til chokoladeovertrukne karameller og slikkepinde ikke Fazer.

Af Mikkel Kleis, Advokat (H)

Sagen angik, hvorvidt Fazer Denmark ApS kunne nedlægge midlertidigt forbud mod, at Spangsberg Chokolade A/S kunne markedsføre en række produkter, som Fazer mente krænkede deres rettigheder efter varemærkeloven og/eller markedsføringsloven.

Fazer stoppede produktionen af Dumle-slikkepinde i starten af 2021, da maskinen, der producerer slikkepindene, havde en meget kort levetid. Kort tid efter købte Spangsberg selvsamme maskine og begyndte produktionen af chokoladeovertrukne karameller og karamel-slikkepinde under varemærket Nørregade.

Retten skulle herefter tage stilling til om Fazer havde opnået varemærke- eller kendetegnsret til selve formen på Dumle-slikkepinden, og om Spangsbergs emballage til produkterne krænkede Fazers rettigheder til emballagen på Dumle-produkterne i henhold til markedsføringsloven.

For så vidt angående formen på Dumle-slikkepinden, var lighederne i udseendet en konsekvens af produktionsmaskinernes teknik, som ikke kunne ændres uden ombygning af maskinen. Fazer havde selv solgt maskinen videre til et polsk firma, som solgte det videre til Spangsberg. Fazer havde således ingen rettigheder til maskinen. Derudover havde Fazer ikke anvendt Dumle-slikkepindens form som varemærke eller i øvrigt markedsført slikkepindene uden emballage.

For så vidt angående emballagen på MUMS!-produkterne sammenlignet med Dumle-produkterne fandt retten, at begge gør brug af et fællessprog på markedet for karameller og chokolade. Herunder farverne, hvide konturer omkring produktnavnet, brugen af et billede af produktet overskåret, samt emballagens dimensioner. Efter en samlet vurdering fandt retten, at de væsentlige designelementer, som går igen i MUMS!-emballagen, udgøres af elementer, der er en del af dette fællessprog, og som Fazer ikke kan have eneret til. Helhedsindtrykket af MUMS!-produkterne var tilstrækkeligt differentieret ved især de orange striber samt placering af det mørkeblå bånd på MUMS!-produkterne. Disse karakteristika går igen på flere af Spangsbergs produkter. Derudover understøttede en markedsundersøgelse fra den 11. februar 2022, at der ikke er risiko for forveksling af produkterne.

Retten fandt efter en samlet vurdering ikke, at MUMS!-produkternes emballage krænkede Fazers rettigheder, eller at Spangsberg i øvrigt har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Læs Sø- og Handelsrettens dom her.