Skip to main content

”Patrade leverer forudsigelighed, sikkerhed og arbejdsro”

Hver eneste dag holder Patrade styr på over hundrede varemærker i hele verden for Grundfos, der også sparrer med Patrade om alt fra juridisk rådgivning til udfaldet af en mulig konflikt.

Forestil dig at skulle holde styr på ca. 140 varemærker og 950 varemærkeregistreringer i hele verden og hver dag have brug for et fuldkomment overblik over, hvornår varemærkerne udløber, om et bestemt navn kan bruges til et nyt produkt, eller om konkurrenter i Kina, Rusland eller Usbekistan ansøger om at få registreret nærgående efterligninger af din virksomheds logo, slogan eller andre varemærker.

Det er dagligdagen for Head of Legal Data, IP & Marketing Rasmus Dalgaard Laustsen og hans teamkolleger i Grundfos’ juridiske afdeling, som tager de strategiske beslutninger vedr. den globale vandteknologivirksomheds varemærker og håndterer alle de udfordringer, der på verdensplan følger i kølvandet på dem.

Grundfos iGRID Temperature Zone. Patrade hjalp Grundfos i processen med at få registreret varemærket iGRID

Fleksibilitet og lydhørhed

Til at hjælpe med den daglige varemærkeadministration samarbejder Grundfos med Patrade, som f.eks. sørger for, at Grundfos overholder de formelle frister for fornyelse af varemærkeregistreringer, får registreret nye varemærker eller håndterer den konflikt, der kan opstå, hvis andre søger om at få registreret noget, der minder om Grundfos’ varemærker.

”Patrade har systematikken til at holde styr på alle vores varemærker på tværs af lande, og deres IP Highlighter-software skaber et rigtigt fornuftigt overblik over vores portefølje og status på vores registrerede varemærker samt varemærker, der er ved at blive registreret i verden;” fortæller Rasmus Dalgaard Laustsen.

Det gør en stor forskel i en kompleks hverdag, hvor Grundfos’ inhouse-jurister har mange bolde i luften, og hvor mange hastesager gør, at juristerne må rydde kalenderen og skubbe ikke-akutte ting til side.

”Her er det vigtigt og helt afgørende, at vi har et anker som Patrade, der sikrer, at uanset om vi har en frist i Vietnam eller Venezuela, så bliver den overholdt,” siger Rasmus Dalgaard Laustsen, der også fremhæver faktureringsdelen af IP Highlighter som en stor fordel.

Læs mere om IP Highlighter.

”Det kan lyde som en lille ting, men vi bruger faktisk rigtig meget tid på fakturering. Derfor har det også haft stor betydning for os, at Patrade har været fleksible og lydhøre over for de ønsker, vi har haft til ændringer i deres faktureringssystem, så det er blevet mere brugervenligt for os. Tidligere var faktureringsproceduren tungere, men nu har de lavet et fleksibelt og pragmatisk system,” siger han.

Knudepunkt i dagligdagen

Fleksible og agile løsninger er også meget værd, når det kommer til nye varemærkeregistreringer. F.eks. skulle Grundfos med kort varsel have registreret varemærket iGRID, som er navnet på en løsning, der er designet til at temperaturoptimere fjernvarmenettet i realtid.

”Det betyder meget, at Patrade har et stort netværk af lokale agenter, som de kan tage fat i de steder i verden, hvor vi ikke selv er repræsenteret. Det eneste, vi skal gøre, er at ringe til dem og sige, hvad vi gerne vil have løst, og så tager de korrespondancen med de alle lokale agenter, så vi sparer værdifuld tid og mange interne ressourcer,” forklarer Rasmus Dalgaard Laustsen, der også bruger Patrade til strategisk sparring.

Det kan være alt fra en problemstilling, hvor Grundfos har brug for en indikation på, hvor de står i forhold til  udfaldet af en mulig konflikt til strategisk rådgivning om, hvilken vej de skal gå på udvalgte områder.

”Patrades brede varemærkeerfaring er rigtig god i vores strategiske overvejelser, og det er meget værd at have en sparringspartner, som man kan ringe op om stort og småt og få et kompetent modspil. Og når det, de har anbefalet, har vist sig mere udfordrende for os, end alle regnede med, så har vi også haft en fornuftig dialog om det. Og det er jo i virkeligheden, hvad der kendetegner et værdifuldt samarbejde: at man har en konstruktiv dialog,” siger Rasmus Dalgaard Laustsen.

Bliv meget klogere på varemærker, fx hvad man kan registrere som varemærke.

Samtidig har det også stor værdi, at Patrade både kan levere dagligdags sparring og rådgivning.

”For at sikre os bedst muligt bliver vi nødt til at være fremme i skoene med forskellige typer af varemærker, som vi registrerer rundt om i verden, og derfor er Patrade også nødt til at være med fremme i sin rådgivning. Senest har vi i USA og EU registreret et varemærke, der bevæger sig, hvilket er nyt, at man kan i EU. I vores tilfælde var det signallampen, som vi kalder for ”Grundfos Eye”, der viser en pumpes aktuelle status ved at køre rundt, og her har vi også brugt Patrade, som har givet god rådgivning om, hvad der skal til på et helt nyt område inden for varemærkeregistrering,” siger han og opsummerer:

”Patrade leverer forudsigelighed, sikkerhed og arbejdsro. De er et knudepunkt, der aflaster, når vi har travlt og stiller strategisk specialistviden til rådighed både vedr. små overvejelser og komplekse varemærkeudfordringer.”

Grundfos
“Patrades brede varemærkeerfaring er rigtig god i vores strategiske overvejelser, og det er meget værd at have en sparringspartner, som man kan ringe op om stort og småt og få et kompetent modspil.”

Rasmus Dalgaard Laustsen

Head of Legal Data, IP & Marketing

Udfyld formularen og lad os kontakte dig

Patrade A/S er dataansvarlig og behandler dine personoplysninger fortroligt og alene for at behandle og besvare din henvendelse via telefon eller e-mail. Hvis henvendelsen besvares af en medarbejder fra Patrade Legal Advokatanpartsselskab, hvilket vil blive oplyst eller fremgå af e-mailautosignaturen, er dette selskab imidlertid dataansvarlig. Læs mere i vores privatlivspolitik, herunder hvordan du udøver dine rettigheder, eksempelvis retten til indsigt.