Skip to main content

Nyhed · 07.08.2023

Barbie-mania er over os. Men pas på.

Vi anbefaler, at virksomheder udviser forsigtighed, når de ønsker at udnytte den igangværende Barbie-mania i deres branding.

Artiklen er skrevet af partner Charlotte Rask Boddum.

Barbie-filmen har gjort sit indtog, og i årevis har Barbie-dukkerne været ikoner inden for legetøjsverdenen, der har fanget interessen hos millioner af børn verden over. Men med den stigende popularitet af Barbie som et kulturelt symbol og en genopblussen af nostalgi for retro-legetøj i kølvandet på den hypede Barbie-film, kan det være en fristelse at drage fordel af Barbie-mania i ens varemærke- og brandingstrategi.

Barbie som varemærke

Men før man går den vej, er det vigtigt at forstå de potentielle risici og konsekvenser, det kan medføre. En af de største udfordringer er at navigere i de IP-rettigheder og licensaftaler, der er forbundet med Barbie som varemærke.

Barbie er nemlig ikke kun en populær dukke, det er også et varemærke ejet af Mattel Inc. Dette betyder, at enhver brug af Barbie-navnet, billedet eller lignende elementer i forbindelse med kommercielle aktiviteter, kræver en godkendelse fra Mattel. Respekterer man ikke dette, kan det medføre sagsanlæg og dermed omkostninger og tilbagetrækning af produkter/ændring af markedsføring mv. Mattels aggressive håndhævelsesstrategi har således medført, at de har skabt et stærkt brand via IP-rettigheder og markedsføring, hvor man ikke tillader at tredjemand snylter på det kendte brand.

Respektér andres rettigheder

Selvom det kan være fristende at ride med på Barbie-bølgen for på den måde at øge opmærksomheden omkring ens egne produkter eller virksomhed, og kapitalisere på Barbie-mania, skal man huske at respektere tredjemands IP-rettigheder. I stedet for at risikere at overtræde varemærkeloven, bør man i stedet fokusere på at udvikle egne unikke og langtidsholdbare brands og beskytte disse med en varemærkeregistrering. I sidste ende kan Barbie-mania være en flygtig trend, der vil aftage over tid. Ved at investere i egne brands kan man opbygge et solidt fundament for succes, der ikke er afhængigt af midlertidige trends.

Hvordan beskytter man et brand med IP-rettigheder?

Vi anbefaler derfor, at man får lavet en forudgående undersøgelse af nye brands inden, man påbegynder anvendelse af disse. Dette for at afklare om man vil krænke andres IP-rettigheder, er navnet for eksempel allerede taget, er der et lignende design, mm? Et brand kan beskyttes på flere måder, både selve navnet og logoet, men det kan også nogle gange give mening at beskytte designet, f.eks. hvis man har udviklet en særlig emballage.

Hvad kan registreres som varemærke og hvordan gør man? Læs med her, hvor vi har samlet nyttig viden om varemærker og varemærkeregistrering. 

Og vil du vide mere om designbeskyttelse, så kan du dykke ned i temaet her, hvor du f.eks. får svar på, hvilke krav, der skal opfyldes for at opnå designbeskyttelse.

Vi har specialiseret os igennem mange år og har derfor stor erfaring i at rådgive dig i hele processen, og du kan med fordel inddrage os tidligt i udviklingen af dit brand, så vi kan foretage de nødvendige forundersøgelser, inden du sætter det ”store apparat” i gang hos et reklamebureau. Alle vores advokater er IP-advokater og kan derfor rådgive dig. Find dem her.

Artiklens forfatter

Partner, European Trademark & Design Attorney

Charlotte Rask Boddum

T +45 8930 9793 · M +45 2895 8550 · crb@patrade-legal.dk