Skip to main content

Nyhed · 04.03.2024

Dom i historisk klimaretssag overrasker ikke specialist-advokat

Danish Crowns brug af ’klimakontrolleret gris’, var i strid med markedsføringsloven, fremgår det af ny dom. Advokat Simon Gjern Pedersen rådgiver om, hvordan greenwashing undgås, og han er ikke overrasket over denne konklusion. Dommen understreger, at der stilles meget strenge krav til generelle miljøudsagn og klimamærkningsordninger.

PRESSEMEDDELELSE, 4. marts 2024

”Først og fremmest bekræfter dommen, at klima- og miljømarkedsføring formuleret i generelle udsagn stiller meget strenge krav til dokumentation og forbrugeroplysning,” siger advokat Simon Gjern Pedersen fra Patrade, som er specialiseret inden for IP og markedsføringsret.

Han uddyber:

”Selvom dommen på ingen måde udgør en tjekliste til virksomheder, der fremover vil bruge miljøudsagn i markedsføringen, så har landsretten nu fastslået, at man ved brug af generelle miljøudsagn som hovedregel skal kunne godtgøre, at produktet generelt belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter, og at vurderingen skal tage hele produktets livscyklus i betragtning. Det er i denne forbindelse ikke tilstrækkeligt blot at sandsynliggøre rigtigheden af udsagnet.

Derudover har landsretten bekræftet, at danske forbrugere generelt er optaget af produkters klimapåvirkning, og at de faktisk lader sig påvirke af klimaudsagn og mærkningsordninger for fødevarer vedrørende bæredygtighed, klima mv., hvilket netop understreger behovet for strenge dokumentationskrav”.

Udsagnet ’Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” fandtes ikke at være vildledende

En smule mere overraskende er det ifølge advokaten, at udsagnet ’Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” fandtes at være dokumenteret. Landsretten lagde til grund, at de fleste forbrugere i 2020 fejlagtigt troede, at grisekød er lige så klimabelastende som okse- og lammekød. Da gris faktisk er mindre klimabelastende, var udsagnet ikke vildledende.

Man skal dog være påpasselig med at inkorporere disse betragtninger i sin egen markedsføring, vurderer advokaten.

”Vurderingen baserer sig på forbrugerens viden i 2020, hvor kampagnen markedsførtes. Det er således ikke sikkert, at gennemsnitsforbrugeren er lige så uoplyst i dag. Derudover er vurderingen baseret meget konkret på Danish Crowns formulering og produktkategori, hvorfor udfaldet sagtens kan være anderledes ved selv mindre variationer.”

Advokatens bedste råd til virksomheder er at være så konkret som muligt i markedsføringen og ikke påstå noget, som ikke kan dokumenteres.

Mere information

Advokat Simon Gjern Pedersen – Telefon 2152 7139 – sgp@patrade-legal.dk

Dom i Danish Crown sag om påstået greenwashing