Vildledende markedsføring
Anledningen til besøget fra TV2 Østjylland, var en sag, hvor et auktionshus modtog en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden, der mente at virksomheden havde handlet i strid med markedsføringsloven. Det var særligt prismarkedsføringen og forretningsbetingelserne, Forbrugerombudsmanden mente var vildledende.
Læs mere om markedsføringsret og få svar på, hvad markedsføringsloven regulerer.
Eva er specialistforfatter til markedsføringsloven, hun underviser i markedsret på Aarhus universitet, samt rådgiver vores kunder om overholdelse af markedsføringsloven. Hun skulle i indslaget kommentere på, hvad en indskærpelse betyder for en virksomhed.
Hvis du ikke fik set indslaget, så får du her Evas take aways fra afgørelsen:
- Når Forbrugerombudsmanden sender en indskærpelse, er det fordi han mener, at man som virksomhed vildleder forbrugerne.
- Dette sker ofte efter en indledende henvendelse om forhandling – et råd er at tage disse henvendelser alvorligt, for der kommer sandsynligvis en opfølgning i form af et påbud.
- Man SKAL oplyse den fulde pris for et produkt, dvs. inkl. moms og gebyrer.
- I den konkrete sag var det også vildledning efter markedsføringsloven, at man ikke tydeligt nok oplyste, at sælger selv eller auktionshusets medarbejdere kunne byde med og presse prisen op i konkurrence med budgivere.
- Man skal således give væsentlige oplysninger om vilkår eller produkter og disse må heller ikke præsenteres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hvordan undgår man vildledende markedsføring?
Markedsret er sammen med immaterialret kernen i vores forretning. Vi rådgiver om alle aspekter som: prismarkedsføring, vildledende markedsføring, green washing, spamregler, konkurrencer, brug af influencere i markedsføringen mm.
Læs vores råd om at undgå greenwashing.
Udfyld formularen nederst på siden, hvis du har brug for rådgivning. Du er naturligvis også velkommen til at ringe til en af vores advokater.