Af advokat Simon Gjern Pedersen
Hvad er formålet med Green Claims-direktivet?
Formålet med direktivet er at gøre det lettere for forbrugerne at navigere i de mange grønne budskaber, virksomhederne bruger om deres produkter.
Det skal ske ved krav om at gøre produktmærkningen mere præcis, transparent og troværdig, bl.a. ved at forbyde at bruge generelle miljøanprisninger, som ikke udførligt kan bevises.
Hvilke miljø- og klimaudsagn skal du være forsigtig med at bruge i markedsføringen?
Vi kan ikke give en udtømmende liste, men nedenstående udsagn er helt sikkert ikke gode at anvende, medmindre der findes udførlig dokumentation.
- ”bæredygtig”
- "miljøvenlig"
- "naturlig"
- "miljørigtig"
- "klimaneutral"
- "grøn"
Hvad er fremtiden for miljøcertifikater?
Med direktivet bliver der ryddet op i de mange grønne miljøcertifikater, og det vil blive forbudt at bruge udledningskompensationsordninger som belæg for, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet.
Hvornår er Green Claims-direktivet gældende i Danmark?
Direktivet skal nu også godkendes endeligt af Rådet, hvorefter det vil blive offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, og medlemslandene vil have 24 måneder til at gennemføre det i national ret.
Hvordan skal jeg gribe markedsføring af grønne budskaber an?
Det er dog vores klare anbefaling, at du allerede nu sætter sig ind i reglerne og agerer derefter. Området har stor bevågenhed fra Forbrugerombudsmanden, og der har været en del eksempler på vildledende markedsføring.
Advokat Simon Gjern Pedersen har skrevet flere artikler om temaet, vi kan bl.a. anbefale denne, hvor han gennemgår, hvad direktivet kommer til at betyde for danske virksomheder.
Hvad kommer Green Claims-direktivet til at betyde for danske virksomheder?
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte en af vores advokater, hvis du ønsker rådgivning om markedsføring af grønne budskaber.