Nina forklarede, hvad der generelt skal til for at beskytte en idé, og vurderede, at det nok var meget tvivlsomt, om det ville have været muligt at patentere den omtalte mobile matcha-bod.
For at noget kan opnå patent, er et af kriterierne, at der skal være tale om en nyhed – altså noget, der ikke er set før. Mobile salgsboder er ikke et nyt fænomen, og alene af den grund ville det være usandsynligt, at idéen kunne patenteres.
Hun pegede på, at det i stedet kunne have været mere oplagt at beskytte f.eks. brandnavnet med et varemærke eller selve cyklens udseende med en designbeskyttelse. Om det kunne have været muligt i den konkrete sag, kan vi ikke udtale os om – men generelt gælder det, at et patent omfatter en teknisk løsning, mens varemærkeregistrering og designbeskyttelse kort fortalt dækker navne og udseende. I alle tilfælde er der betingelser, der skal være opfyldt uanset hvilken rettighed, man ønsker.
Vi har lavet en kort artikel om immaterielle rettigheder og forskellene på dem. Den kan du læse her.