Omkring 500 designansøgninger fra danske virksomheder havner hvert år hos EUIPO (Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret). Dermed er der langt op til det mest designaktive land Tyskland med tæt på 4.000 ansøgninger om året.
Tyskland er imidlertid et stort land, og opgør man antallet af designansøgninger pr. mio. indbyggere, er Danmark i front - i europæisk sammenhæng. Det fremgår af rapporten, hvor der også står, at Danmark har særlige styrkepositioner inden for kategorierne ’møbler og andre boligudstyrsartikler’ og ’udsmykningsartikler’.
Designbeskyttelse er en effektiv beskyttelsesform
Vi kan kun opfordre de danske virksomheder til at fortsætte med den høje aktivitet, men også til at kigge mod produkter, der falder uden for de to ovennævnte kategorier for design kan være andre ting:
- Industrielt fremstillede produkter, fx elektronikprodukter, brugskunst, emballage
- Håndværksmæssigt fremstillede produkter, fx beklædning, smykker, ure, briller, møbler
- Grafiske symboler, apps, skrifttyper
Vær ligeledes opmærksom på, at også dele af produkter, samt produkter, der kan adskilles og samles, også kan designbeskyttes.
Designundersøgelse
Hvis du vil se hele rapporten fra Patent- og Varemærkestyrelsen, så kan du downloade den lige her.