PUMA SE havde to registrerede EF-design med prioritetsdato den 25. juli 2016.
Det er en betingelse for gyldigheden af et registreret design, at designet er nyt og adskiller sig fra allerede kendte design. Det betyder, at en designers offentliggørelse af sit eget design inden indleveringen af designansøgningen kan medføre, at designregistreringen bliver ugyldiggjort. Der gælder dog en såkaldt nyhedsskånefrist, som betyder, at en designansøgning kan indleveres op til 12 måneder efter den første offentliggørelse af designet.
Bliv klogere på hvordan man søger om designregistrering.
I 2019 indgav en hollandsk virksomhed en begæring om ophævelse af PUMAs designregistrering med den begrundelse, at designet ikke havde den fornødne nyhed og individuelle karakter, fordi designet var offentliggjort inden prioritetsdatoen.
Rihanna havde den 16. december 2014 lagt billeder på sin Instagramprofil, hvor hun havde et par hvide sko på med en tyk sort sål (sålens udseende var stridens kerne). EUIPO erklærede det registrerede EF-design for ugyldigt grundet manglende individuel karakter.
EUIPOs appelkammer stadfæstede denne afgørelse og lagde vægt på, at Rihannas Instagram-opslag med over 300.000 likes, samt opslagets genudgivelse på nyhedsartikler, var et klart bevis for effektiv og tilstrækkelig offentliggørelse af det forudgående design.
Vores kommentarer
Afgørelsen understreger vigtigheden af, at de kommercielle interesser og de juridiske interesser skal spille sammen, når der udvikles et nyt design.
En virksomheds marketingafdeling har ofte interesse i at få udbredt kendskabet til det nye design så hurtigt som muligt, f.eks. ved at sende eksemplarer af designet til kendte influencere. Men hvis denne fremgangsmåde ikke er afstemt med de personer, som skal sikre rettighederne til designet, kan den hurtige første markedsføring betyde, at der ikke kan opnås enerettigheder til designet.
Nyheden er skrevet af advokat (H) Mikkel Kleis.