Skip to main content

Ny afgørelse · 27.09.2022

Samsonite opnår ikke 3D EU-varemærkeret til tablet-cover med arme og ben

For producenterne af tablets er coveret blevet et konkurrenceparameter, som kendte brands bruger tid på at udvikle og derfor også søger at få IP-rettigheder på.

Af Mikkel Kleis, Partner og advokat (H)

2019 forsøgte Samsonite IP Holdings at registrere et tablet-cover med arme og ben som 3D figurmærke i EU. Ansøgningen angik varer i vareklasse 9 (etuier til bærbare computere, tablets og smartphones). EUIPO afviste ansøgningen med den korte begrundelse, at varemærket ikke afveg væsentligt fra den relevante sektors normer og skikke.

Herefter ankede Samsonite afvisningen til EUIPO’s Board pf Appeal (BoA). BoA fandt, at der er en stor mængde af lignende tablet-covers med ører, arme, ben, øjne mv. på markedet. BoA fandt, ligesom EUIPO, derfor ikke, at det ansøgte tablet-cover afviger væsentligt fra de covers der allerede eksisterer på markedet. Følgelig ville varemærket alene være at anse for en enkelt variant af tablet-covers og ville ikke blive opfattet som et varemærke af forbrugerne.

Ydermere påpegede BoA, at armene har den funktion, at børn kan holde fast i tabletten, og at benene gør så tabletten kan stå på en plan overflade. Derfor ville den relevante kundekreds associere ben og arme på tablet covers med en specifik funktion fremfor et bestemt kendetegn.

Samlet fandt BoA, at Samsonites 3D-varemærke manglede fornødent særpræg, da varemærket bestod i en fremstilling af et bestemt produkt, og at de elementer der skulle fremstå som særpræget i varemærket havde funktionel karakter.

Vores kommentarer

Udseendet på produkter kan beskyttes ved en designregistrering. En designregistrering har en begrænset levetid på op til 25 år. Heroverfor er en varemærkeregistrering potentielt evigtvarende. Derfor er det naturligt, at der skal mere til at opnå beskyttelse af et produktdesign som varemærke. 

Afvisningen af Samsonites ansøgning om registrering af deres 3D-varemærke af tablet-cover viser igen, hvor svært det er at opnå 3D-varemærkebeskyttelse. Afgørelsen understreger, at produktdesignet, for at kunne opnå beskyttelse som varemærke, som minimum skal adskille sig væsentligt fra tilsvarende designs på markedet.

Bliv klogere på designregistrering.

Læs dommen.

Partner, Advokat (H). Møderet for UPC

Mikkel Kleis

T +45 8930 9727 · M +45 6024 9053 · mkl@patrade-legal.dk