Skip to main content

Stop svindelwebshops

Skal jeres produkt være på en falsk hjemmeside? Nej, vel?

Stop svindelwebshops

Lad os stoppe svindlerne med online brand protection.

Et af kerneområderne i vores online brand protection services er kampen mod svindelwebshops.

Hvad er svindelwebshops?

Princippet bag falske webshops er, at de foregiver at sælge produkter fra kendte brands, som de reelt ikke er i besiddelse af. Webshoppen er en skal, der er designet med originale billeder og korrekte produktinformationer, der får siden til at fremstå professionel og lovlig - typisk med priser langt under den vejledende udsalgspris.

Vi har specialiseret os i at foretage omfattende søgninger, der afslører denne type online krænkelser.

Når en køber bestiller en vare, sker der imidlertid det, at varen aldrig kommer frem, eller at køberen modtager et helt andet produkt end det bestilte.

Måske har din virksomhed været offer for svindelwebshops – webshops drevet af ukendte, ofte udenlandske aktører, der foregiver at sælge virksomhedens produkter? Måske ved I det ikke. Vi har specialiseret os i at foretage omfattende søgninger, der afslører denne type online krænkelser, og ganske ofte overraskes vores kunder over, hvor tit de selv er offer for svindel.

Når kunden får en kopi af dit produkt, så kan det skade virksomheden og brandet, for kopiprodukterne er jo oftest i en ringere kvalitet end originalen. Risikoen er, at køberen fremadrettet vil associere den dårlige oplevelse med dit produkt og varemærke. Der er også fare for, at kunden måske synes, at kopiproduktet er fint nok og dermed mister du omsætning.

Svindel på etablerede webshops

På de etablerede platforme som eksempelvis Amazon, Alibaba eller Ebay, foregår svindlen på den måde at sælgere uploader produktbilleder/annoncer med kopiprodukter eller snyltende brug af tredjemands varemærke.

Svindlerne udgiver sig simpelthen for at være originalen og lokker ofte med meget lave priser. Varerne lever sjældent op til originalernes kvalitet, da det oftest er en tarvelig kopi.

5 gode råd mod krænkelser på Amazon

Vores følgende fem råd har vist sig at være simple, men effektive våben imod krænkelser:

  1. Vær til stede på samtlige profitable markeder enten på egen hånd eller igennem forhandlere. Adskillige platforme giver rettighedsindehavere værktøjer til at styrke deres forretninger såsom Amazons Brand Registry, hvorigennem der kan skabes reklamesider og forbedrede håndhævelsesmuligheder.
  2. Opnå relevante rettigheder i særligt EU og Kina, f.eks. varemærker til håndhævelse over for misbrug af søgeord, og eventuelt den ofte oversete, men billige og stærke designrettighed til håndhævelse over for kopier.
  3. Udøv effektiv og dokumenterbar prisstyring, så kopier kan identificeres fra originale varer.
  4. Stil krav til distributører om at bruge jeres markedsføringsmateriale, herunder varemærker og billedmateriale – også for at kunne identificere krænkelser, men mest af alt for at indarbejde jeres brand hos forbrugerne og skabe tillid.
  5. Anvend og samarbejd med en specialiseret jurist med kendskab til jeres produkter, der kan få krænkelser fjernet fra e-handelsplatforme for at få jeres originale produkter til tops i søgerangeringer.
Få hjælp af vores specialistteam. Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Tillad os at beskytte dit brand online

Partner, European Trademark & Design Attorney

Charlotte Rask Boddum

T +45 8930 9793 · M +45 2895 8550 · crb@patrade-legal.dk

Senior Brand Protection Specialist

Patrick Lykke Knudsen

T +45 8930 9789 · M +45 2616 7928 · plk@patrade.dk

Advokatfuldmægtig, Brand Protection Specialist

Sabrina Uhrenholt

T +45 8930 9786 · M +45 2029 7830 · suh@patrade.dk