Af European Patent Attorney Lasse Rosenfeld Lauridsen.
Hvad er en patentlandskabsanalyse?
En patentlandskabsanalyse er et øjebliksbillede af patentsituationen for en teknologi, ansøger eller opfinder i et land, en region eller globalt. Den hjælper dig med at afklare, hvordan dit nye produkt er unikt og hvor det adskiller sig væsentligt fra eksisterende løsninger og opfindelser.
Se, hvilke betingelser, der skal være opfyldt for at opnå et patent.
Hvad indeholder en patentlandskabsanalyse?
Indholdet for analysen er altid afhængigt af din virksomheds situation, behov og planer, men en række parametre går ofte igen:
- Overblik – hvilke dokumenter er registreret for en teknologi, en ansøger eller et produkt.
- Konkurrenter – hvilke virksomheder arbejder inden for samme felt.
- Markeder – i hvilke lande eller regioner er der aktivitet inden for området.
- Teknologi – er der allerede søgt eller opnået rettigheder inden for feltet.
- Patentmodenhed – hvor brede er patenterne, der allerede er søgt, dvs. er patenterne meget detaljerede eller er der plads til udvikling ved siden af det eksisterende.
- Patentfamilier – hvor mange ansøgninger ligger der på området og på hvilke markeder.
- Risiko - Vurdering af risiko på forskellige markeder.
Hvad er forløbet i afdækningen af patentlandskaber?
Der første skridt, vi tager i afdækningen af et område, er en søgning indenfor de relaterede emner. Her opdager vi måske, at der allerede findes mange patenter, nogle gange flere tusinde. Vi begynder at kortlægge patenterne og se på, hvilke virksomheder der arbejder inden for samme felt. Hvor store er de, hvor langt i ansøgningsprocessen er de og er der plads i feltet til nye produkter?
De første søgninger, vi laver i analysen, er brede, fx på en overordnet teknologi. Men efterhånden som vi afdækker området, bliver søgningen mere og mere specifik. Det gør forløbet til en gentagende indkredsning af de vigtigste rettigheder, ansøgninger og dokumenter, der er registreret på emnet. Når vi vurderer, at vi har samlet de mest dækkende dokumenter, begynder vi at analysere på indholdet.
Vi bruger de samme databaser til vores søgninger, som myndighederne der behandler dine patentansøgninger. Vi formidler adgangen til nogle af de systemer vi bruger i processen, her kan du oprette din egen bruger. Med den kan du markere hvilke søgninger, der er relevante for din virksomhed og inddele søgninger i forskellige grupper. På den måde bygger du over tid din egen, relevante database, hvor du kan kommentere på de enkelte søgninger.
Få svar på, hvilke krav, der er til en patentansøgning, og hvordan processen er.
Hvorfor skal man få lavet en analyse af patentlandskab?
Den lange proces og de ressourcer det kræver at udvikle et nyt produkt, stiller højere krav til den sikkerhed du har i at vide, at det kan lade sig gøre at opnå patent. Derfor giver det også stor værdi at kende landskabet, enten som et øjebliksbillede eller som en mulighed for en løbende opdatering på udviklingen på området.
Der kan nemlig være langt fra patentering til kommercialisering, fra idé til fortjeneste. Både fordi forretningsstrategien ofte er et benspænd med sine mange andre prioriteter end nye produkter. Men også fordi der går lang tid, fra du indleverer en patentansøgning, til produktet står på hylderne og din virksomhed begynder at have en omsætning på det. For nogen er der tale om måneder, for andre kan det være år.
Derfor er patentlandskabsanalysen ikke kun en vurdering af dit manøvrerum. Den er også en sikkerhed for, at din investering i udvikling rammer plet.
Hvornår skal man få lavet en analyse af patentlandskab?
Nogle har allerede udviklet et nyt produkt, som de vil markedsføre uanset hvad der ellers er på markedet. De har fået en idé, allerede været ud at finde investorer, der bakker op og har sendt en patentansøgning. Virksomheden kender med andre ord sit færdige produkt helt igennem, så de har brug for en freedom to operate analyse for at navigere forsvarligt og uden at krænke eksisterende rettigheder.
Andre har en idé eller et produkt, som de vil være sikre på, at få retten til at markedsføre. Når det er tilfældet, gennemgår vi den relevante dokumentation på lignende patenter og ansøgninger for at finde ud af, hvor der er plads i markedet. Herfra kan du som produktudviklende virksomhed tage stilling til, om du vil arbejde videre med dit produkt og tilpasse det til markedet, fx ved at arbejde med alternative udformninger.
Hvem er en patentlandskabsanalyse relevant for?
En patentlandskabsanalyse er relevant for virksomheder der udvikler et nyt produkt de vil patentere, uanset virksomhedens størrelse og hvor godt etableret den er. Det vil sige alt fra startups med den helt nye idé, til store, internationale virksomheder, der udvider forretningen med nye produkter eller måske virksomheder, der har været varemærkeaktive i mange år men aldrig patentaktive.
I den enkelte virksomhed er analysen og resultaterne relevante for hele forretningen. Både de tekniske udviklere og dem, der tager de strategiske beslutninger om forretningsudvikling har gavn af viden om patentlandskabet. For investorer, der skyder penge i mindre virksomheder, er analysen også grundlæggende for at kunne tage beslutninger.
Kontakt os gerne, hvis du ønsker rådgivning om patentlandskaber eller patentering i det hele taget. Vi har mange års erfaring og arbejder indenfor en række forskellige brancher og teknologiområder.