Artiklen er skrevet af Partner, European Trademark & Design Attorney Charlotte Rask Boddum.
Hvis forslaget vedtages, vil det nye registreringssystem indføres fra den 1. december 2025. Det betyder at man kan ansøge om geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Hvad dækker geografiske betegnelser over?
En geografisk betegnelse giver eneret til et produkt, der har en specifik geografisk oprindelse, som er afgørende for produktets beskaffenhed. Geografiske betegnelser er en mulighed for at anerkende og beskytte den unikke kvalitet og tradition, der er forbundet med produktet fra det bestemte sted.
Vi kender de geografiske betegnelser fra fødevarer og vin, herhjemme har vi bl.a. Lammefjordsgulerødder og fra Frankrig kender vi champagne.
Ifølge EUIPO (European Union Intellectual Property Office) er beskyttelse som geografiske betegnelser i EU forbeholdt navne på:
- Håndværks- og industriprodukter, kun "BGB", forvaltet af EUIPO
- Landbrugsprodukter, vin (enten som "BOB" eller "BGB") og spiritus (kun "GI"), der forvaltes af Europa-Kommissionen
Sondringen påvirker dog ikke omfanget af beskyttelsen af et navn, der er beskyttet som en geografisk betegnelse, herunder PDO, PGI og GI. I denne sammenhæng anvendes udtrykket "geografisk betegnelse" (GI) som en generel betegnelse for både BOB'er, BGB'er og GI'er.
Geografisk betegnelse for håndværks- og industriprodukter
EU-retten beskytter geografiske betegnelser (GB) for landbrugsprodukter, vine og spiritus. Derimod har der ikke været et fælles EU-system for beskyttelse af navne på håndværks- og industriprodukter som f.eks. Murano-glas, Solingen-knive eller Gablonz-smykker.
Flere end halvdelen af EU-medlemsstaterne har etableret nationale beskyttelsessystemer for disse produkter, men disse systemer har været vidt forskellige i deres udformning. De resterende medlemsstater benytter primært varemærker eller regler om illoyal konkurrence til at beskytte deres produkter. Samtidig har der manglet et fælles EU-system, der muliggør gensidig anerkendelse af de nationale beskyttelsessystemer. Men varemærkebeskyttelse gjorde det ikke muligt at certificere en produkts geografiske oprindelse og den kvalitet, der var forbundet med lokale traditioner og håndværk.
Den manglende ensartede beskyttelse skabte juridisk usikkerhed og gjorde det vanskeligt for producenter at beskytte deres geografisk forbundne håndværks- og industriprodukter.
Målet med de nye regler er at styrke producenterne og beskytte deres produkter mod forfalskning, samtidig med at de får større incitament til at investere. Desuden skal forordningen øge synligheden af autentiske håndværks- og industriprodukter, til gavn for både producenter og forbrugere.
Vi har tidligere skrevet om geografiske betegnelser i fødevarer. Hvis du er interesseret i det emne, kan du læse artiklen ”Har du styr på reglerne, når du anvender beskyttede fødevarer som ingrediens i dine produkter?".
Husk at vi altid er klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for IP-rådgivning. Udfyld kontaktformularen nederst på siden, så sørger vi for at du hører fra en ekspert, der matcher dine behov.