Skip to main content

Artikel · 22.04.2025

Hvor og hvordan søges om varemærkeregistrering?

Helt konkret søger man om varemærkeregistrering ved at indsende en ansøgning til myndighederne i de lande, hvor man ønsker beskyttelse.

Den gode forberedelse til varemærkeansøgningen inkluderer en forundersøgelse. Forundersøgelsen er ikke blot en søgen på internettet efter lignende navne, der er tale om en udvidet undersøgelse i relevante databaser om der allerede findes varemærker, der ligner dit, inden for de relevante kategorier og geografiske områder. Det er vigtigt, fordi du ellers risikerer at krænke andres rettigheder. Resultatet giver også et klart billede af, om det overhovedet er realistisk at få varemærket registreret, eller om der er noget, der står i vejen.

Dyk ned i temaet 'varemærkeregistrering' her.

Som nævnt skal der ansøges om registrering i specifikke lande (geografiske markeder) og såkaldte klasser (kategorier). Prisen for registreringen afhænger af, hvor mange lande og klasser du ansøger om. Derfor er det vigtigt at have styr på dette, inden ansøgningen sendes. Start med at tage stilling til, om registreringen kun skal dække Danmark, EU eller også andre lande (internationalt). Det er også i denne fase, man med fordel kan overveje, om brandet på sigt skal udvides til flere kategorier, for så kan det være en god idé at søge om flere klasser allerede fra starten.

Hvad indeholder en varemærkeansøgning?

Ansøgningen om varemærke skal bl.a. indeholde tre basisting uanset hvor mange lande, du søger i:

  • Beskrivelse af varemærket.
  • Angivelse af hvilke kategorier varemærket skal gælde i.
  • Oplysninger om, hvem der skal være indehaver af varemærket.

Beskrivelsen skal fortælle om det er et ord, logo eller noget tredje, du ønsker at få eneret til og hvordan det skal bruges.

Se her, hvilke typer varemærker, der findes og hvad de dækker over.

Kategorier er en liste, der forklarer produktområdet for beskyttelsen fx tøj eller fødevarer. Beskyttelsen gælder kun i de kategorier, du vælger. Det er en god idé at være rigtig grundig, for der er brugspligt for varemærker og registrerer du i øst og vest bliver du sårbar for ophævelsesbegæringer, dvs. at du kan miste retten, hvis du ikke bruger varemærket. Derfor bør en ansøgning medtage de varer eller tjenesteydelser, som mærket aktuelt anvendes for eller som mærket forventes anvendt for i en tidshorisont på 3 til 5 år.

Som det sidste skal din ansøgning give oplysninger om, hvem der skal være indehaver af varemærket, er det en person eller et firma.

Vores bedste råd er at overlade ansøgningen til en ekspert, der kender forretningsgangene hos myndighederne, indholdskrav, sprogbrug, timing og de mange andre faktorer der er med til at øge sandsynligheden for en beskyttelse. På den måde er din ansøgning i trygge hænder.

Vi har mange års erfaring med varemærkeregistrering og kan hjælpe dig med hele processen. Udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig. Du kan også kontakte en af vores eksperter direkte.

Hummel er et af Danmarks mest kendte varemærker. Læs casen her.
Udfyld formularen og lad os kontakte dig

Patrade A/S er dataansvarlig og behandler dine personoplysninger fortroligt og alene for at behandle og besvare din henvendelse via telefon eller e-mail. Hvis henvendelsen besvares af en medarbejder fra Patrade Legal Advokatanpartsselskab, hvilket vil blive oplyst eller fremgå af e-mailautosignaturen, er dette selskab imidlertid dataansvarlig. Læs mere i vores privatlivspolitik, herunder hvordan du udøver dine rettigheder, eksempelvis retten til indsigt.