Verden over er der producenter af tøj og sko, som hele tiden går tættest muligt på Hummels varemærker, og er man ikke hele tiden opmærksom på, hvad der foregår i lande så forskellige som Kina, Indien, Frankrig og Norge, udvander man varemærkerne og risikerer at miste sin forretning.
”Det er en jungle at finde rundt i og kan have store konsekvenser, hvis vi ikke får gjort indsigelse mod varemærkeansøgninger, der krænker vores rettigheder, eller mod virksomheder, som bruger vores navn uden at have lov til det,” siger trademark-specialist Dorthe Sillassen, der har været en del af Hummel siden 1986.
Læs her, hvorfor du skal reagere på krænkelser af dit varemærke.
Sikkerhed i alle typer af sager
Dengang var der slet ikke så mange krænkelser, som der er i dag. Men til gengæld var der rigtig mange af de virksomheder, som dengang havde Hummel-domæner, der forsøgte at få penge ud af Hummel for at give rettighederne tilbage. Eller som rundt om i verden registrerede varemærker, der lignede Hummels ikoniske vinkler.
”Og så risikerer man at stå med en rigtig dårlig sag. Engang endte sådan en situation med, at vi ikke kunne få varer ind i Frankrig og måtte betale en del millioner for at købe varemærket tilbage,” husker Dorthe Sillassen.
Komplet varemærkerådgivning
Det ville aldrig ske i dag, hvor Hummel holder sine varemærker skarpe med hjælp fra Patrade både ift. rådgivning, international varemærkestrategi, håndhævelse af rettigheder samt – i sidste ende – retssager.
Bliv klogere på håndhævelse og retssager.
”I dag ejer vi alle domæner på vores kunder og får stoppet langt de fleste varemærkesager, inden de bliver til retssager. Og det er selvsagt guld værd for os at have en samarbejdspartner, der kan give os den sikkerhed, vi behøver, i alle typer af sager,” siger Dorthe Sillassen.
Professionel og personlig dialog
Det kan være, hvis en leverandørkontrakt skal afbrydes før tid. Det kan være indsigelse mod varemærkeansøgninger, hvor rigtigt mange, særligt i Kina, i ond tro bruger alverdens krummelurer for at ansøge om varemærker, der ligner Hummels.
Det kan være domænesager, hvor Hummels navn bliver brugt på falske hjemmesider som www.hummeludsolgt.net, der tilsyneladende falbyder dyre Hummel-produkter med 70 procents rabat, men hvor forbrugeren i stedet modtager falske Nike-produkter eller endnu værre: aldrig modtager noget som helst. Og det kan være sager, hvor Hummels designere gerne vil lege med, hvordan de ikoniske vinkler kan bruges på nye måder – og hvor udfordringen så bliver, hvor langt man kan strække sit design, uden at det går ud hverken brand eller varemærke.
Sådan lukker vi falske hjemmesider.
”Alt det får Patrade taget hånd om i en dagligdag, hvor vi er i tæt kontakt omkring forretningen. Men hvor vi også kan snakke om andet end varemærkesager. Det giver en dejlig tillidsfuld kommunikation, for man køber jo af mennesker, og ikke af virksomheder,” siger Dorthe Sillassen, der især sætter pris på at have en sparringspartner, der kan rådgive i mange forskellige specialer, og som altid vælger den bedste løsning ud fra sit kendskab til Hummel.
”Patrade går lige så meget op i vores virksomhed, som vi selv gør, og vælger altid den løsning, der fungerer bedst for os. Jeg føler, at vores forretning er i gode hænder,” siger hun.