Artiklen er skrevet af Patrick Lykke Knudsen, Senior Brand Protection Specialist.
På trods af, at Temu har mødt kritik, ikke kun for farlige og sundhedsskadelige varer, men også for kopivarer, så ligger de, ifølge en ny analyse fra Dansk Industri, på andenpladsen når det kommer til danskernes foretrukne e-handelsplatforme.
Det øger risikoen for krænkelser af brands online. Desværre er det nemlig forventeligt, at svindlerne søger derhen, hvor der er store gevinster at hente, hvilket alt andet lige er tilfældet dér, hvor der er mange købere. Temus popularitet kan derfor virke skræmmende for danske virksomheder, da der dermed er større risiko for krænkelse af IPR (immaterielle rettigheder).
Bliv klogere på, hvordan vi får lukket svindelwebshops.
Skærpede krav til Temu om at forhindre falske annoncer og salg af kopivarer
Det er heller ingen hemmelighed, at Temu er populær i resten af Europa. I forbindelse med implementering af den nye Digital Services Act (DSA), har EU-kommissionen designeret Temu som en ‘Very Large Online Platform’. Det betyder, at Temu skal leve op til strengere krav og forpligtelser. Ellers risikerer de bøder på op til seks procent af deres globale omsætning.
Temu skal indrette sig efter reglerne pålagt af DSA inden udgangen af september 2024. Helt konkret er de herefter forpligtet til at vurdere og afbøde eventuelle systemiske risici som følge af deres tjenester. Temu skal bl.a. indføre processer, der skal forhindre salg af kopivarer og genstande, der krænker IPR, inden de bliver sat til salg på platformen.
Vi kan dog ikke vide med sikkerhed, hvor mange annoncer dette inkluderer. Vi formoder imidlertid, at der er en god procentdel blandt disse sælgere, som enten lukker eller fjerner deres produkter, når dette træder i kraft.
Løber brands en større risiko for kopiering på Temu?
Betyder det, at risikoen for at blive kopieret på Temu er større end på andre platforme?
Ikke nødvendigvis; et hurtigt kig på platformen gør det nemt at konstatere, at der sælges et hav af kopivarer til absurd lave priser for at lokke forbrugerne til. Det kan derfor virke som en umulig opgave at få fjernet alle svindlerne, men det har ikke stoppet vores online brand protection team før, og Temu er ikke en undtagelse. Teamet er dedikeret til at tage sig af denne type opgaver, hvor en af vores styrker er vores hastighed. Jo hurtigere, vi får lukket kopisterne ned, desto mindre er risikoen for, at forbrugere ryger i fælden og for at vores kunders brands lider skade.
Risikoen er som sådan ikke større, hvis man ser isoleret på Temu. Men i det samlede billede, er risikoen for at blive kopieret steget med Temus indtog på markedet. Platforme som Temu - eller Shein for den sags skyld - har bidraget til at normalisere salg af meget billige produkter, inklusive åbenlyse kopivarer.
Derfor lyder det nu også fra Amazon, at de arbejder på en sektion dedikeret til "lowpriced fashion and lifestyle items". Dette er et direkte modsvar til den intensiverede konkurrence fra særligt Temu. Temu har skabt et stort marked for de prisbillige alternativer, og fremfor at lade dem løbe med hele markedet, svarer Amazon igen. Vi vil ikke gøre os til dommer over, hvilke konsekvenser, det har for forbrugerne, men blot afslutningsvist konstatere, at virksomheder nu får endnu større behov for at overvåge onlinemarkeder og slå hårdt ned på krænkelser.
Hvad kan man selv gøre for at forebygge krænkelser af virksomhedens brand på Temu?
Uanset, om man har sørget for at have IPR på plads – fx i form af varemærkerettigheder - så er det vigtigt at overvåge markedet for at finde eventuelle krænkelser.
For det første er det vigtigt at få bremset eventuelle krænkelser ASAP, for er forbrugeren først gået i fælden kan det få negative konsekvenser. For det andet er det et vigtigt at vise, at man som virksomhed slår til mod svindel og håndhæver sine rettigheder. Det har en præventiv effekt over for andre svindlere, der så vil søge mod de virksomheder, der lader stå til.
Hvad koster online brand protection?
Mange tror, det er meget dyrt at få etableret overvågning og få fjernet krænkelser. Det er det ikke! Som en af vores kunder - Mathias Nøttrup Bjørn fra NÜMPH A/S siger:
”Prisen er meget, meget fair. Løsningen har høj kvalitet og jeg er meget tilfreds med samarbejdet, det giver god ro i maven”.
Læs denne artikel og se, hvorfor NÜMPH valgte at udlicitere opgaven og hvad de får ud af det.
Tillad os at komme til - vi stopper svindel
Det kan virke uoverskueligt at komme online svindel til livs, nu på endnu en platform. Men det er her, vi kommer ind i billedet. Vi ved, hvordan vi skal finde ud af, om dit brand bliver krænket på Temu, vi har værktøjer til systematisk overvågning.
Vidste du i øvrigt, at vi har et antisvindel-initiativ? Læs mere om det her.
I tilfælde af krænkelser, har vi ekspertisen og erfaringen til at få stoppet misbruget meget hurtigt. Det kan alt sammen lyde ekstremt besværligt og dyrt, men sådan forholder det sig ikke. Vi har et effektivt set up og tilbyder konkurrencedygtige løsninger. Udfyld formularen, hvis du vil kontaktes og høre mere om mulighederne. Vi er klar til at hjælpe dig.