Skip to main content

Nyhed · 18.01.2023

Det er blevet billigere at anfægte varemærkers gyldighed – på godt og ondt

En registreret varemærkerettighed kan være alfa og omega, når varemærket krænkes, for eksempel når dit brandnavn eller logo bliver kopieret. Kopister og krænkelser af brands skal stoppes.

For at retfærdiggøre denne forbudsret, altså retten til at forbyde andre at bruge det, du får registreret som varemærke, så skal varemærket kunne bestå en række prøvelser, før det kan accepteres af myndighederne og opnå sin gyldighed og slagkraft i en krænkelsessituation.

Hvilke krav skal opfyldes for at få et varemærke?

Lidt forsimplet, så må varemærket eksempelvis ikke udgøre en almindelig betegnelse, og varemærket må ej heller være i konflikt med eksisterende rettigheder i de relevante registre.

Til trods for denne prøvelse, som primært udføres af myndighederne, så oplever vi fra tid til anden, at de registrerede rettigheder, som modparten påberåber sig, aldrig skulle have været registreret; at myndigheden har begået fejl.

Det kan der være forskellige årsager til, herunder navnlig at myndighederne naturligvis ikke altid har det fulde overblik over branchen og markedet, og at de derfor ikke selv kender til alle de forhold, som kunne medføre et afslag på varemærkeansøgningen.

Se hvad der kan beskyttes af en varemærkeregistrering.

Hvad gør man når modparten påstår, at deres varemærke bliver krænket?

Hvis man som virksomhed bliver mødt af krænkelsespåstande, som støttes på et potentielt ugyldigt mærke, vil forsvaret i en sådan situation næsten altid indbefatte et decideret modangreb på gyldigheden af den rettighed, som modparten påberåber sig.

Tidligere har det været sådan, at hvis man som tredjepart ville anfægte gyldigheden af et europæisk nationalt registreret varemærke – eksempelvis i Spanien - så var der flere europæiske lande, hvor denne proces udelukkende kunne ske ved domstolene. En omkostningsmæssig tung og langsommelig proces som krævede lokale advokater, og hvor man som virksomhed ikke ved, om man er købt eller solgt, mens man afventer udfaldet.

Derfor glæder det os nu, at vi endelig har fået en mere ensartet og harmoniseret lovgivning i hele EU, hvor medlemsstaterne nu er forpligtede til at tilbyde en omkostningseffektiv behandling ved varemærkemyndighederne, som alternativ til behandlingen af gyldighedsspørgsmålet ved domstolene.

På denne måde vil man, både som rettighedshaver og som angrebet virksomhed, få nemmere, billigere og hurtigere adgang til få afgjort gyldighedsspørgsmålet af de påberåbte nationale rettigheder. Så afhængig af, hvilken side man er på, så er denne nyhed både god og dårlig. God for den, der bliver angrebet, men dårlig for den, der egentlig troede, at varemærket var gyldigt, da det jo nu engang VAR blevet registreret hos myndighederne.

Læs hvordan man håndhæver et varemærke.

Få rådgivning af specialister i varemærker

Vi er altid fokuserede på at løse krænkelsessituationer så effektivt som muligt – hvad enten vores kunder er på angribende eller forsvarende side – og derfor hilser vi ethvert initiativ som dette velkomment, og ser frem til at benytte os af den forsimplede proces.

På den måde sikrer vi dels at vores kunder får mest værdi for pengene, og vores kunders modparter får samtidigt behørig kamp til stregen, hvis grundlaget for krænkelsespåstandene ikke er ordentligt på plads.

Få mere viden om varemærker.
Udfyld formularen, hvis du vil ringes op af en varemærkespecialist. Kontaktformular

Kontakt en specialist direkte