Svindlerne sælger varemærkeforfalskninger under påskud af gode tilbud eller de lokker forbrugere i fælden for at opsnappe kreditkortoplysninger. Det rammer ikke kun uforvarende forbrugere, det går også ud over din virksomhed og dit brand.
Den gode nyhed er, at der er mange muligheder for at beskytte både forbrugerne og brandets goodwill. Med en målrettet og ihærdig indsats, kan det lade sig gøre at fjerne tæt på 100% af de falske annoncer og hjemmesider. Og med en løbende overvågning, kan det også lade sig gøre at holde omfanget af svindel nede på et minimum fremadrettet.
Læs mere om overvågning af varemærker.
Det er højsæson for online handel – og dermed også for svindel
Vi har i flere år arbejdet med online brand protection, både for store virksomheder som HUMMEL, DK Company, Mærsk og for en række mindre virksomheder.
Vores erfaring siger os, at antallet af onlinekrænkelser stiger op til Black Friday og julehandlen. Og det er helt naturligt. I den periode har de fleste virksomheder, uanset produkt og branche, nemlig større aktivitet på deres hjemmeside og andre platforme, som fx Instagram og Facebook.
Læs mere om vores online brand protection services.
Svindlernes værktøjskasse er fyldt godt op
Vores kunder oplever mange typer af svindel op til Black Friday. Vi griber blandt ind overfor svindelwebshops, phishing, falske email-adresser, domænekrænkelser, krænkende annoncer på e-handelssider, samt opslag og reklamer på sociale medier. Listen er lang og desværre er det også sådan, at svindlerne hele tiden bliver bedre. Det kræver derfor et trænet øje at se, om fx en annonce på en e-handelsplatform eller Facebook indeholder en kopi.
Læs hvordan svindelwebshops stoppes.
Det er vigtigt at være på forkant over for den slags svindel og hastigheden man fjerner onlinekrænkelser med, er afgørende. De forskellige typer af svindel profiterer nemlig på at være let tilgængelige for intetanende forbrugere og det er derfor vigtigt at gribe ind inden svindlen medfører stor skade på de originale brands.
Svindlen relaterer sig ofte til krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) som varemærke, designregistrering eller patent. Hvis man har registrerede rettigheder, er der altså både god mulighed for og grund til at håndhæve dem, i en krænkelsessituation er man alt andet lige bedre stillet, hvis registreringerne er på plads.
Vil du håndhæve dine rettigheder på e-handelssider, anbefaler vi at gøre det på samtlige platforme, og ikke kun på vestlige sider som Amazon og eBay. I undersøgelser har vi tidligere afsløret systematiske overtrædelser, der er et resultat af dropship-virksomheder, som køber varer fra især asiatiske e-handelsplatforme.
Få 5 gode råd til at minimere risikoen for krænkelser på Amazon.
Hvis en enkelt produktliste på fx Alibaba indeholder krænkende markedsføringsmateriale eller forfalskninger, er der risiko for at krænkelserne spredes til andre e-handelssider ved, at dropship virksomheder videresælger produkterne. De kopierer markedsføringsmaterialet uvidende om, at det er krænkende.
Hastighed er afgørende i kampen mod online-svindel
Ved svindelwebshops og domænekrænkelser, har vi udviklet nogle effektive metoder til at lukke domæner. Vi fjerner størstedelen af domænerne indenfor 1-2 dage, mens håndhævelsen over for nogle domæner kræver én til to uger før de er fjernet.
Når domænerne lukkes, mister svindlerne adgang til de e-mailadresser og domænenavne som de anvender til at udføre svindlen. De afskæres samtidigt fra at modtage svar fra deres ofre og på den måde afværges udnyttelsen af de følsomme oplysninger, som svindlerne efterspørger.
Jo længere tid domæner og websider er aktive, jo større skade når de at gøre. Det er vores anbefaling, at I håndhæver jeres rettigheder og får lukket alle krænkelser og svindelsider i ugerne op til Black Friday.
Kontakt os og få en vurdering af omfang og indsats
Vi har frem mod jul skruet op for vores fokus på krænkelser online, og tilbyder en 24-timers service til håndhævelse over for ad hoc svindel og krænkelser.
Har du brug for en gennemgang af strategi og tiltag i forhold til jeres udfordringer, så ring eller send en e-mail til en af vores specialister, eller til enforcement@patrade.dk.